Tanggung jawab Pemuda dalam Islam: Studi Takhrij dan Syarah Hadis

Main Article Content

Luthfi Miftahul Anwar

Abstract

This study aims to discuss the hadith about the responsibility of youth. This research uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about the responsibility of youth in Imam Abu Daud's narration No. 3875. The results and discussion of this research show that the status of the hadith is hasan li ghairihi which meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the Hadith narrated by Imam Abu Daud No. 3875 is relevant to be used as an Islamic foundation on the responsibility of youth in religious and social life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Luthfi Miftahul Anwar, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, Fakultas Ushuluddin

References

Danial, A. S. (2018). Peran dan Tanggung Jawab Orang Tua tentang Pendidikan Anak dalam Perspektif Hadis. UIN Alauddin Makassar.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Heryansyah, D. (2014). Tanggung Jawab Pemuda terhadap Masa depan Pancasila. Jurnal Hukum Ius Quia Iustum, 21(4), 607–631.

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/

Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).

Soetari, E. (1994). Ilmu Hadis. Bandung: Amal Bakti Press.

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Bandung: Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Bandung: Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.