Kasih Sayang sebagai Konsep Hablumminannas dalam Perspektif Hadis: Studi Takhrij dan Syarah Hadis

Main Article Content

Ia Aulia

Abstract

This study aims to discuss the hadith about hablumminannas. This research uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about hablumminannas in the narration of Imam Shahih Bukhari No. 6828. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith is hasan li ghairihi which meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the Hadith narration of Imam Bukhari No. 6828 is relevant to be used as a struggle to strengthen human relations with humans on the basis of compassion.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Ia Aulia, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, Fakultas Ushuluddin

References

Al-Asqalani. (2010). Fathul Bari Syarah Shahih al-Bukhari. Pustaka Azam.

Al-Hammadi. (2006). Hablum Minannas: 100 Langkah Sukses dalam Hubungan Sosial. Mitra Pustaka.

Alis, M. K. B. I. N. (2017). Perawi yang Tertuduh sebagai Syiah dalam Shahih al-Bukhari. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Awaludin, L. (2017). Hablumminallah Hablumminannas sebagai Sumber Inspirasi Penciptaan Karya Seni Lukis. Institut Seni Indonesia Surakarta.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Erpina, Y., Syukri, M., & Thamri, M. (2016). Peningkatan Perilaku Saling Menyayangi pada Anak Usia 4-5 Tahun di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(5).

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Maysita. (2011). Konsep dan Aktualisasi Kerukunan Antar Umat Beragama. Jurnal Pendidikan Agama Islam.

Najah, U. (2017). Silaturahim dalam Perspektif Hadis. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Nubadriyah. (2019). Internalisasi Nilai Relevansi Konsep Hablumminannas dalam Perspektif Islam Rahmatan Lil’alamin pada Implementasi Pendidikan Karakter di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) 2 Bantul. Universitas Alma Ata Yogyakarta.

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/

Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).

Soetari, E. (1994). Ilmu Hadis. Bandung: Amal Bakti Press.

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Bandung: Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Bandung: Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.