Dampak Game Online terhadap Kesehatan Mental Generasi Z

Main Article Content

Muhamad Gofar

Abstract

This study aims to discuss the impact of online games on the mental health of the generation Z. This study uses a qualitative approach by applying descriptive analytical methods. The results and discussion in this study indicate that the negative effects of online games mostly occur in adolescence. This study concludes that the negative impact of online game addiction occurs in 5 aspects such as health aspects, psychological aspects, academic aspects, social aspects and financial aspects. Therefore, it is necessary to handle how to portion online game play so that someone avoids online game addiction which causes damage to mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Adiningtiyas, S. W. (2017). Peran Guru dalam Mengatasi Kecanduan Game Online. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 4(1), 28–40. https://doi.org/https://doi.org/10.33373/kop.v4i1.1121

Erik, S., & Syenshie, W. V. (2020). Hubungan Durasi Bermain Game Online dengan Kesehatan Mental pada Remaja Pria. Jurnal Ilmiah Kesehatan Jiwa, 2(2), 69–75.

Fitriyani, P. (2018). Pendidikan Karakter bagi Generasi Z. Prosiding Konferensi Nasional Ke-7 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah Aisyiyah (APPPTMA), 23–25.

Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia? Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 10(1), 12–28. https://doi.org/https://doi.org/10.34010

Novrialdy, E. (2019). Kecanduan Game Online pada Remaja: Dampak dan Pencegahannya. Buletin Psikologi, 27(2), 148. https://doi.org/https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.47402

Olivia, R. A., & Setiawan, D. E. (2022). Pastor Center Solution: Model Konseling Pastoral bagi Warga Jemaat Generasi Z dan Alpha yang Kecanduan Game Online. Jurnal Pastoral Konseling, 3(1), 1–15.

Purnomo, A., Asitah, N., Rosyidah, E., Septianto, A., Daryanti, M. D., & Firdaus, M. (2019). Generasi Z sebagai Generasi Wirausaha. Academia.

Rahmatullah, A. S. R., & Diana, W. (2022). Positif Negatif Game Online pada Anak-anak dan Tindakan Pencegahannya. TRIDARMA: Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 5(1), 164–179.

Rohman, R. N. Z. (2022). Pengaruh Konsep Diri terhadap Kesehatan Mental pada Siswa yang Bermain Game Online di MAN 2 Brebes. UIN Prof. Kh Saifuddin Zuhri.