Kajian Filsafat dan Teologi Perspektif Thomas Aquinas dan Al-Kindi untuk Memperkuat Pendidikan Agama di Indonesia
Main Article Content
Abstract
This study aims to examine the philosophy and theology perspectives of Thomas Aquinas and Al-Kindi to strengthen religious education in Indonesia. This study uses a qualitative approach by applying descriptive methods. The formal object of this research is philosophy and theology in the view of Thomas Aquinas and Al-Kindi. While the material object is religious education in the Indonesian context. The results and discussion in this study show that Thomas Aquinas, a Western figure, and Al-Kindi, an Eastern figure, have the same views in the correlation of philosophy and religion. First, all creation is the result of the most important nature and nothing comes first from Allah SWT. Second, regarding the nature of the main cause is something that has no beginning and no ending, namely Allah SWT. This research concludes that Thomas Aquinas and Al-Kindi's thoughts on philosophy and religion and the correlation between the two can be realized and developed to strengthen education in Indonesia. This research has limitations without conducting field studies, so this is an opportunity for further research for empirical studies, then this research recommends to future researchers to conduct a more in-depth analysis to study religious education in Indonesia.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Amalia, J, Siregar, M. (2022). Pemikiran Filosofis Al-Kindi Religius-Rasional (Al-Maz/Hab Al-Diniy Al-Aqla’niy) terhadap Pendidikan Islam serta Relevansinya dengan Pendidikan Masa Modern.
Aravik, H, Amri, H. (2019).Menguak Hal-hal Penting dalam Pemikiran Filsafat Al-Kindi.
Al-Habibi, J, L, M. (2023). Kajian Seni Retorika dalam Pemikiran Aristoteles: Studi Kasus Pelatihan Kader Da’i pada UKM LDM UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, Wahyudin. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Kamaluddin. (2021). Al-Kindi: Filsafat dan An-Nafs.
Muvid, B. M. (2020). Pendidikan Spiritual dan Moral Thomas Aquinas Sang Teolog Barat: Aktualisasi dan Sinergitas Pemikiran Thomas Aquinas dengan Disiplin Keilmuan Islam.
Muvid, B. M. (2021). Pemikiran Thomas Aquinas: Relevansi Pendidikan Spiritual dan Moral Aquinas dengan Pendidikan Islam di Tengah Era Disrupsi.
Nuraida. (2022). Pendidikan Karakter dalam Prespektif Filsafat Pendidikan.
Putrawan, K. B, Sugianto, E, dan Kadang, K. Y. (2020). Refleksi pada Relasi Antara Teologi dan Filsafat dalam Perspektif Teologi Injili.
Parluhutan, Alboin. (2020). Objek Formal & Material Filsafat Ilmu serta Implikasinya dalam Pendidikan. Jurnal Pionir, 7(3).
Ridwan, M, AM, S, Ulum, B, dan Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah.
Shunhaji, A. (2019). Agama dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar.
Setiawan, E, Wulandari, E, Olivia, Riyanti, K, dan Juniarti, R. (2022). Komparasi Deskriptif Thomas Aquinas tentang Filsafat dan Teologi.
Sumiati, Muhammad, H, D, Susandi, A. (2022). Pendidikan Karakter Kedisiplinan Anak dalam Perspektif Islam dan Barat.
Soeprapto, S. (2013). Landasan Aksiologis Sistem Pendidikan Nasional Indonesia dalam Perspektif Filsafat Pendidikan.
Tafsir, A. (2000). Filsafat Umum Akal dan Hati Sejak Thales sampai Capra, PT. Remaja Rosdakarya Bandung.