Kecerdasan Spiritual sebagai Paradigma Baru Penentu Keberhasilan Seseorang

Main Article Content

Gita Laelatul Qodriah

Abstract

This study aims to discuss spiritual intelligence as a new paradigm determining one's success. This research uses a qualitative approach by applying the literature study method. The formal object of this study is the theory of spiritual intelligence, while the material object is a new paradigm. The scope of research is a person's success. The results and discussion in the research show that a person's success can be determined by spiritual intelligence, because spiritual intelligence is the main intelligence between intellectual intelligence and emotional intelligence. Thus giving rise to a new paradigm in intelligence. This study concluded that spiritual intelligence is the main intelligence between intellectual and emotional intelligence, although these three intelligences are related to each other. However, the role of spiritual intelligence is very important because it is believed to be able to function intellectual and emotional intelligence, thus making humans called complete humans intellectually, emotionally and spiritually.  This research recommends that institutions and organizations that are closely related to spiritual intelligence to conduct research on new paradigms regarding one's success.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Gita Laelatul Qodriah, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Aqidah dan Filsafat Islam, Fakultas Ushuluddin

References

Afrianti, M. Imamuddin. (2022). Pengaruh Kecerdasan Spiritual terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Journal of Mathematics Education and Applied.

Ahmad, F. (2014). Dimensi Keberhasilan Pendidikan Islam Program Tahfidz Al-Qur'an. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11.

Annisa, A. N. (2017). Manajemen Peserta Didik Berbasis Kecerdasan Spiritual Pendidikan Islam. Jurnal Mnajemen Pendidikan Islam, 6.

Dannah, Z. &. (2007). Kecerdasan Spiritual (Edisi Revisi). Bandung: Mizan Pustaka.

Darmalaksana, Wahyudin. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Destia, A., & Naan. (2021). Peran Spiritual bagi Kesehatan Mental Mahasiswa di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Keislaman , 6.

Dewi, A. (2018). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Kecerdasan Spiritual terhadap Kinerja Guru. e-Jurnal Riset Manajemen.

Ermi, Y. (2014). Kecerdasan Emosi, Kecerdasan Spiritual, dan Perilaku Proposial Remaja. Jurnal Psikologi Indonesia, 4.

Jonathan, S. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: SUKAPRESS.

Jumahat, T., & Nor, A. F. (2014). Perbandingan Konsep Kecerdasan Spiritual dari Perspektif Islam dan Barat: Satu Penilaian Semula.

Mardalis. (1999). Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.

Mayring, P. (2008). Pengantar Penelitian Kualitatif: Filosofi, Metode, dan Model Kontemporer. Penerbit Nalar.

Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitiian Kualitatif. PT. Remaja Rosda Karya.

Nasution, S. (2003). Paradigma Baru Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Oni, B. (2003). Kekuatan ESQ: 10 Langkah Meningkatkan Kecerdasan Emosional Spiritual. Jakarta: Pustaka Delapratosa.

Rahmat, L. R. (2018). Optimalisasi Kecerdasan Spiritual Anak. Jurnal Pendidikan dan Keislaman.

Setiadi, N. (2007). Paradigma Baru dalam Ilmu Komunikasi. Ilmu Komunikasi.

Siregar, S. P. (2011). Kecerdasan: Konsep, Teori, dan Pengukurannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Siswanto, W. (2010). Membentuk Kecerdasan Spiritual Anak. Jakarta: Amza.

Sudrajat, A. (2018). Meningkatkan Kualitas Pendidikan dengan Peningkatan Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiono. (2018). Metode Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukidi. (2004). Rahasia Sukses Hidup Bahagia, Mengapa SQ lebih penting dari pada IQ, EQ. Jakarta: Gramedia.

Wina, S., & Andi, B. (2017). Paradigma Baru Mengajar. Jakarta: Kencana.

Yuni, L. S., Dedy, H., Agus, W. P., & Solikhun. (2016). Penerapan Algoritma C4.5 untuk Klasifikasi Predikat Keberhasilan Mahasiswa di AMIK Tunas Bangsa. Jurnal Riset Sistem Informasi & Teknik Informatika, 1.

Zohar, D. M. (n.d.). SQ; Kecerdasan Spiritual. Bandung: Mizan.

Zohar, D., & Marshall, I. (2000). SQ: Kecerdasan Spiritual. Bloomsbury Publishing.