Epistemologi sebagai Sumber Ilmu Pengetahuan dalam Perspektif Muhammad Abed al-Jabiri dan James Frederick Ferrier
Main Article Content
Abstract
This study aims to discuss epistemology as a source of knowledge in the perspective of Muhammad Abed al-Jabiri and James Frederick Ferrier. This study uses a qualitative approach by applying a descriptive-analytical method. The material object of this research is epistemology as a source of knowledge, while the formal object of this research is the perspective of Muhammad Abed al-Jabiri and James Frederick Ferrier. The results and discussion in this study indicate that epistemology is a source of knowledge. In the Western world there are two sources, namely empiricism and rationalism. Whereas in Islamic epistemology there are three sources of knowledge, namely bayani, burhani, and irfani. In this study it was concluded that epistemology is a source of knowledge both in the West and in Islam. This research recommends Islamic studies institutions to further advance the mindset of society in a better direction in dealing with epistemological systems that can be applied to humans.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
-. (t.thn.). Epistemologi. Diambil kembali dari Enslikopedia Dunia: https://p2k.stekom.ac.id/ensiklopedia/Epistemologi#:~:text=Istilah%20'Epistemologi'%20diperkenalkan%20di%20bidang,Frederick%20Ferrier%20pada%20tahun%201854
Agus Toni. (2015). Epistemologi Islam dan Barat. Jurnal Studi Agama, 3(1), 18-20.
Ahmad, Syahid. (2021). Struktur Nalar Islam Perspektif Epistemologi Muhammad Abid Al-Jabiri. Jurnal Filsafat dan Teologi Islam, 12(1), 64-66.
Ali Imran Sinaga. (2017). Epistemologi Islam dan Barat. Jurnal UNSIRU PAI, 1(1).
Anwar Muhajidin. (2013). Epistemologi Islam: Kedudukan Wahyu sebagai Sumber Ilmu. Jurnal Studi Keislaman, 17(1), 41-43.
Darmalaksana, Wahyudin. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Dewi Rokhmah. (2021). Ilmu dalam Tinjauan Filsafat:Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi. Jurnal Studi Keislaman, 7(2), 180-182.
Diana Sari., Kholilur Rohman. (2020). Kedudukan Epistemologi dalam Filsafat Braat. Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam, 5(1), 40-46.
Fahrialanwar, Alya. (2020, 03 13). Diambil kembali dari Filsafat Pendidikan tentang Teori Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi: https://www.google.com/amp/s/www.kompasiana.com/amp/alyafa.5e6b1442097f366f61281bc2/filsafat-pendidikan-tentang-teori-ontologi-epistemologi-dan-aksiologi
Hardiono. (2021). Epistemologi Postrukturalisme Objek Pemikiran Islam Abed Al-Jabiri dan Implikasinya bagi Il-mu-ilmu dan Pemikiran Keislaman. Jurnal Ilmu Ushuluddin, 19(1), 113-114.
Husnatul, Mahmudah. (2022). Epistemologi Al-Jabiri dan Relevansinya dalam Perkembangan Hukum Islam Era Disrupsi. Jurnal Pemikiran Syariah dan Hukum, 6(1), 41.
Jaya, Made Laut Mertha. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.
Kholifah, Alvira RD. (2022, 7 5). Kalimah Salwa. Diambil kembali dari Konsep Epistemologi Islam ala Muhammad Abid Al-Jabiri: https://kalimahsawa.id/konsep-epistemologi-islam-ala-muhammad-abid-al-jabiri/
Miftahur, Rahman. (2018). Konsep Muhkam dan Mutasyabih dalam Al-Qur'an menurut Muhammad 'Abid al-Jabiri. Jurnal Ilmu Al Qur'an dan Tafsir, 12(1), 177-178.
Mochamad Hasyim. (2018). Epistemologi Islam (Bayani, Burhani, Irfani). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 217-218.
Muh, Ilham. (2018). Al-Quran sebagai Sumber Epistemologi. Jurnal Studi Ilmu Ushuluddin dan Filsafat, 14(1), 121-124.
Muliadi. (2020). Filsafat Umum. Bandung: Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati.
Nurliana, Damanik. (2019). Muhammad Abid Al-Jabiri. Journal Theosofi dan Peradaban Islam, 1(2), 118-119.
Pangemanan, Joan Imanuella Hanna. (2023, 02 18). Media Indonesia. Diambil kembali dari Pengertian Epistemologi dan Contohnya: https://mediaindonesia.com/humaniora/559179/pengertian-epistemologi-dan-contohnya
Rahmadhani, Dewi Suci. (2022). Diambil kembali dari Epistemologi adalah Cabang Ilmu Filsafat, ini Pengertian dan Tujuannya: https://m.brilio.net/wow/epistemologi-adalah-cabang-ilmu-filsafat-ini-pengertian-dan-tujuannya-220706b/pengertian-epistemologi.html
Ramadhani, Moch Rafly Try. (2020, 12 22). Tafsir Qur'an mengenal Mufasir Kontemporer Asal Maroko. Diambil kembali dari Mengenal Muhammad Abid al-Jabiri, Mufasir Kontemporer Asal Maroko: https://tafsiralquran.id/mengenal-muhammad-abid-al-jabiri-mufasir-kontemporer-asal-maroko/
Rangga, Sa'adillah., dkk. (2021). Kajian Filosofis Konsep Epistemologi dan Aksiologi Pendidikan Islam. Journal of Islamic Civilization, 3(1), 37-38.
Salminawati., Fachri Husaini. (2021). Epistemologi Perspektif Barat dan Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 11191-11199.
Setiawan, Ebta. (2022). Diambil kembali dari Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI): https://kbbi.web.id/epistemologi
Soelaiman, Darwis A. (2019). Filsafat Ilmu Pengetahuan Perspektif Barat dan Islam. Banda Aceh: Bandar Publishing.
Wahyudi, Purwanto. (2016, 10 31). Apa Perbedaan Epistemologi Barat dan Timur. Diambil kembali dari Satuan Pengawasan Internal: https://spi.uin-alauddin.ac.id/index.php/2016/10/31/apa-perbedaan-epistemologi-barat-dan-timur/#/~:text=sumber%20ilmu%20pengetahuan%20pada20Epistemologi,panca%20indra%20intuisi%20dan%20wahyu
Zaedun, Na'im. (2021). Epistemologi Islam dalam Perspektif M. Abid al-Jabiri. Jurnal Transformatif, 5(2), 170-172.