Problematika Keadilan mengenai Hak Asasi Manusia pada Masyarakat Indonesia: Analisis Metode Tafsir Maudhu’i

Main Article Content

Fitri Andaryani
Iqrimatunnaya Iqrimatunnaya
Jauharah Khairun Nisa
Asep Abdul Muhyi

Abstract

The problem of justice regarding human rights in Indonesia has always been a very hot issue to be studied. This study aims to discuss verses about human rights. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method in searching for interpretations and discussion, this study also uses the maudhu’i interpretation method in searching for verses that are relevant to human rights. The formal object of this research is the science of the Qur’an and interpretation, while the material objects are verses about human rights in (Q.S. al-A’raf: 24), (Q.S. asy-Syu'ara: 183), (Q.S. an-Nisa: 58), (Q.S. al-Maidah: 32). The results and research show that human rights have existed since ancient times and the verses we found are very relevant to existing problems, especially on human rights issues. This study concludes that (Q.S. al-A’raf: 24), (Q.S. asy-Syu'ara: 183), (Q.S. an-Nisa: 58), (Q.S. al-Maidah: 32) is relevant as a reference that a person must have fairness, especially in upholding human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Abdullah. (1994). Lubaabut Tafsiir Min Ibni Katsiir (M. D. al Hilaal (ed.)).

Agama, K. (2021). Tafsir Tahlili.

Aji, A. M. (2015). Hak Dan Kewajiban Asasi Manusia Dalam Islam.

Al-Maududi, A. al’Ala. (1980). Human Right in Islam. Islamic Foundation.

Az-Zuhaili, W. (2003). Tafsir Al- Munir. GEMA INSANI.

Baaderin, M. A. (2003). International Human Rights and Islamic Law. Oxford University Press.

Banda, O. (2020). Diskriminasi Ras dan Hak Asasi Manusia di Amerika Serikat: Studi Kasus Pembunuhan George Floyd. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 5(2).

Dahlan, A. A. (1996). Ensiklopedi Hukum Islam.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Davendra, N. K. (2022). Eksistensi Hukum Internasional Dalam Penerapan Hak Asasi Manusia. Ganesha Law Review, 4(1), 1–10.

Fauzi, A. (2011). Analisis homonimi kata nafs dalam al-Qur’an terjemahan hamka.

Fauzi, M. L. (2005). Konsep Negara dalam Perspektif Piagam Madinah dan Piagam Jakarta. Al-Mawarid: Jurnal Hukum Islam, 13, 85–101.

Gaffar, A. (2016). Manusia Dalam Perspektif Al-Qur’an Abdul. Tafsere, 4(2), 228–260.

H. A. A. Dahlan, M. Zaka Alfarisi, & Dkk. (2000). Asbabun Nuzul: Latar Belakang Historis Turunnya Ayat-Ayat Al-Quran (Edisi Kedu). Penerbit Diponegoro.

Hamdi, S., & Efendi, S. (2022). Konsep Keadilan Delik Pembunuhan dalam Hukum Positif Indonesia dan Hukum Islam. Maqasidi: Jurnal Syaryiah Dan Hukum, 2(2), 144–159.

Hudaeri, M. (2007). Islam dan Hak Asasi Manusia: Respon Intelektual Muslim. Jurnal Al-Qalam, 24(3).

Kementerian Agama RI. (2019). Qur’an Kemenag.

Khakim, A. (2018). Hak Asasi Manusia Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Journal EVALUASI, 2(1), 371. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v2i1.84

Kosasih, A. (2003). HAM Dalam Perspektif Islam, Menyingkap Persamaan dan Perbedaan Antara Islam dan Barat. Salembah Diniyah.

Kusniati, R. (2011). Sejarah Perlindungan Hak Hak Asasi Manusia dalam Kaitannya dengan Konsepsi Negara Hukum. INOVATIF| Jurnal Ilmu Hukum, 4(5).

Masyur, K. (1985). Membina Moral dan Akhlak. Kalam Mulia.

Muamar, A. (2013). Kebebasan Beragama dan Problemattika HAM Universal. Kalimah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 11(1).

Nazhifah, D., & Karimah, F. I. (2021). Hakikat Tafsir Maudhui dalam Al-Qur’an. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 1(3).

Nickle, J. W. (1996). Hak Asasi Manusia. PT. Gramedia Pustaka Utama.

NU. (2021). Tafsir Tahlili.

Quthb, S. (1992). Fi Zhilalil Qur’an (A. A. S. Basyarahil (ed.)). GEMA INSANI.

Saf, A. (2018). Persoalan HAM dan Hukum Islam. Jurnal Al-Yasini, 3(1).

Saltanera. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/

Sudiyo, Santano, O., Nugroho, A., & Suwardi, E. (1997). Sejarah Pergerakan Nasional Indonesia dari Budi Utomo sampai dengan Pengakuan Kedaulatan. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Kebudayaan Museum Kebangkitan Nasional.

Sudjana, E. (2002). Hak dalam Perspektif Islam, Mencari Universalitas HAM bagi Tatanan Modernitas yang Hakiki. Nuansa Madani.

Sudrajat, S. A. (2022). Hak Asasi Manusia (HAM) sebagai Bentuk Kebijakan Politik dalam Pelaksanaan Perlindungan. Definisi: Jurnal Agama Dan Sosial Humaniora, 1(1), 17–28.

Taqiy, A. F. B. (2018). Terjemah Tafsir Jalalain (A. Baqir (ed.)). Senja Media Utama.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Pusat Bahasa.

UIN Sunan Gunung Djati. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati.

Ulya, F. D. N. (2022). Mengenal Tiga Istilah Manusia dalam Alquran: Nas, Insan, dan Basyar. Tafsir Tematik. https://tafsiralquran.id/mengenal-tiga-istilah-manusia-dalam-alquran-nas-insan-dan-basyar/

Yaqut, M. S. (n.d.). I’rab Al-Qur’an. Darul Ma’arif Al-Jami’iyah, Iskandariyah.