Relevansi Tasawuf dalam Mengurangi Kecemasan Remaja pada Saat Menghadapi Tes Masuk Perguruan Tinggi

Main Article Content

Karimatus Sa’diyah
Robingatun Robingatun
Yuli Darwati
Ach. Shodiqil Hafil

Abstract

The purpose of this study was to find out: 1) descriptions and factors that influence adolescents' anxiety during college entrance tests: 2) the relevance of Sufism in reducing adolescents' anxiety in facing college entrance tests. This research is a literature review. The data in this study were extracted from various sources that discuss anxiety in facing college entrance tests and Sufism. The data collected was then analyzed qualitatively. The results of this study indicate: 1) the fact that adolescents experience anxiety when facing college entrance tests. Technology-based college entrance tests and high societal standards as a measure of success in learning, create excessive anxiety and have an impact on exam results: 2) Anxiety that affects all elements of humanity can be overcome with tasawuf therapy. Sufism therapy is also easy to do and relevant for all ages.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Freud, S. (1923). Two Encyclopaedia Articles. SE, 18, 233–259.

Iqbal, M. (2020). Pengaruh Kemapuan Literasi Digital terhadap Kompetensi Profesional Guru PAI di SMK Negeri se-Kota Parepare [IAIN Parepare]. http://repository.iainpare.ac.id/2198/

Islami, C. C. (2022). Konseling Behavioral dengan Teknik Relaksasi untuk Mereduksi Kecemasan Menghadapi Ujian Masuk Perguruan Tinggi pada Siswa SMA. Academic Journal of Psychology and Counseling, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.22515/ajpc.v3i1.4107

Ismail, I. H. (2016). Bimbingan dan Konseling Islam (Aplikasi Terapi Gerakan Shalat dalam Bentuk Gerakan Relaksasi untuk Mengurangi Kecemasan). Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 2(1).

Kartika, C. D., & Ruhaena, L. (2015). Hubungan antara Kecerdesan Emosi dengan Stres Akademik Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta [Universitas Muhammadiyah Surakarta]. https://eprints.ums.ac.id/37501/

Lestari, S. C., & Halimatussadiah, A. (2022). Kebijakan Pengelolaan Sampah Nasional: Analisis Pendorong Food Waste di Tingkat Rumah Tangga. Good Governance, 18(1).

Mar’ati, R., & Chaer, M. T. (2016). Pengaruh Pembacaan dan Pemaknaan Ayat-Ayat Al-Qur’an terhadap Penurunan Kecemasan pada Santriwati. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 30. https://doi.org/10.21580/pjpp.v1i1.966

Muslimin. (2017). Terapi Tasawuf Sebagai Upaya Penanggulangan Stress, Depresi, dan Kecemasan. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1). http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/ghaidan/article/view/2030

Nugrahati, D., Uyun, Q., & Nugraha, S. P. (2018). Pengaruh Terapi Taubat dan Istighfar dalam Menurunkan Kecemasan Mahasiswa. JIP: Jurnal Intervensi Psikologi, 10(1), 33–41. https://doi.org/https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol10.iss1.art3

Parsafar, P., & Davis, E. L. (2018). Fear and Anxiety. In H.C. Lench (Ed.), The Function Of Emotions (pp.9-23). United States: Springes International Publishing.

Ramadhanti, A. R. (2021). Terapi Dzikir dalam Mereduksi Kecemasan Seorang Remaja di Desa Kalirejo Kabupaten Bojonegoro [UIN Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsa.ac.id/50498/2/Anggi Riska Ramadhanti_B93217121.pdf

Revilla, L. (2016). Kecemasan Menghadapi Tes dan Dampak terhadap Aktivitas Belajar. Cancer Cytopathology, 124(9), 609–610.

Sibero, H. T., & Anggraini, D. I. (2019). Prevalensi dan Gambaran Epidemiologi Akne Vulgaris di Provinsi Lampung. JK Unila JURNAL KEDOKTERAN UNIVERSITAS LAMPUNG, 3(2), 308–312.

Syahdiah, U., Fadhliah, M., Nurhidayah, N., Sakni, A. S., & Lutfiah, W. (2022). Efektivitas Terapi Zikir dalam Mengurangi Kecemasan pada Remaja Menjelang Ujian. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 2(2), 370–380.

Zaini, A. (2016). Pemikiran Tasawuf Imam Al-Ghazali. Esoterik: Jurnal Akhlak Dan Tasawuf, 2(1), 150.