Rencana Program dan Kegiatan Pembelajaran Semester (RPKPS) Mata Kuliah Karya Tulis Ilmiah

Main Article Content

Hidayatul Fikra
Wahyudin Darmalaksana

Abstract

This study aims to discuss the semester learning program and activity plan for the scientific paper course. This study uses a qualitative approach by applying a descriptive-analytical method. The results of the study and discussion show that the scientific paper course is designed based on graduate learning outcomes, course learning outcomes, sub-course learning outcomes, course descriptions, study materials, lecture time, learning resources, assessment and evaluation matrices for graduate learning outcomes, and assessment rubrics. This study concludes that the semester learning program and activity plan for the scientific paper course is in line with the Indonesian national qualification framework, graduate competency standards, graduate profiles, and learning outcomes of graduates of the Sufism and Psychotherapy study program.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Hidayatul Fikra, Universitas Padjadjaran Bandung, Indonesia

Fakultas Psikologi

Wahyudin Darmalaksana, UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Fakultas Ushuluddin

References

Ade, Y. (2021). Rencana Program Kegiatan Pembelajaran Semester (RPKPS) dan Modul Mata Kuliah Media Pembelajaran Biologi. Universitas Raden Intan Lampung.

Anditasari, P., Fikra, H., Vera, S., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Percobaan Proyek Kontinum Penulisan Artikel dan Publikasi Ilmiah Mahasiswa. Gunung Djati Conference Series, 37, 161–172.

Asparian, A., & Hubaybah, H. (2024). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) terhadap Hasil Belajar pada Matakuliah Praktik Pemberdayaan Komunitas Adat Terpencil (KAT) Semester IV Tahun Ajaran 2022/2023 Program Studi Ilmu Kesehatan Masyarakat FKIK Universitas Jamb. Jurnal Kesmas Jambi, 8(1), 19–27.

Darmalaksana, W. (2020a). Implementasi RPKPS Mata Kuliah Metode Penelitian Berbasis OBE pada SKL dan CPL Jenjang Sarjana Prodi Ilmu Hadis. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–16.

Darmalaksana, W. (2020b). Kelas menulis: Dari proposal penelitian ke artikel ilmiah, publikasi jurnal, dan hak kekayaan intelektual. Sentra Publikasi Indonesia.

Darmalaksana, W. (2020c). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/32855/

Darmalaksana, W., Anditasari, P., Fikra, H., Vera, S., & Fitriani, F. (2024). Design Thinking Proyek Penulisan Akademik Kontinum (PPAK) Penopang Industri Publikasi Ilmiah. Gunung Djati Conference Series, 37, 31–41.

Dinata, P. A. C., & Sari, D. K. (2024). Studi Evaluasi Praktikum Fisika Dasar dengan Metode CIPP. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 1418–1428.

Fikra, H. (2024). Manajemen Konferensi Mahasiswa Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37(95–111).

Fitriani, F., Vera, S., Anditasari, P., & Fikra, H. (2024). Penawaran Proyek Kontinum Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa. Gunung Djati Conference Series, 37, 183–190.

Fitriani, F., Vera, S., & Fikra, H. (2024). Model MBKM Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 85–94.

Hadapiningrani, K. (2024). Kontrak Kuliah Metodelogi Penelitian. Sekolah Tinggi Seni Rupa dan Desain Visi Indonesia.

Jonathan, J. C. (2024). Otomatisasi Pelabelan Karya Tulis Ilmiah Koleksi Perpustakaan UNPAR. Program Studi Teknik Informatika Fakultas Teknologi Informasi dan Sains-UNPAR.

Kementerian, A. (2018). Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor 2500 Tahun 2018 tentang Standar Kompetensi Lulusan dan Capaian Pembelajaran Lulusan Program Studi Jenjang Sarjana pada PTKI.

Maulana, M. Z. (2024). Pengembangan Kurikulum Berbasis Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (KKNI) di Perguruan Tinggi Islam Universitas Nurul Jadid. Merdeka Indonesia Jurnal International, 4(1), 364–384.

Rabihati, E., & Ryanti, E. (2024). Perancangan dan Evaluasi Penerapan Sistem Manajemen Mutu pada Jurusan Teknik Sipil Politeknik Negeri Pontianak. Jurnal Perspektif Administrasi Dan Bisnis, 5(1), 1–10.

Ray, R. (2024). Sistem Informasi Surat Keterangan Pendamping Ijazah (SKPI) Berbasis Web Responsive pada Politeknik STIA LAN Makassar. Unitama.

Redaksi. (2020). Kursus Menulis Artikel Ilmiah di HMJ IAT UIN Bandung, Peserta Dapat Sertifikat Setara SKPI. Didikpos.Com. https://didikpos.com/2020/12/kursus-menulis-artikel-ilmiah-di-hmj-iat-uin-bandung-peserta-dapat-sertifikat-setara-skpi/

Setiawan, E. (2024). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa.

Suharsono, S., Simanjuntak, O. S., Perwira, R. I., Pambudi, S., Fachrurradjie, M., & Aqillasari, Y. P. (2024). Development of a Semester Learning Plans System based on OBE (Outcome-Based Education). 2nd International Conference on Advance Research in Social and Economic Science (ICARSE 2023), 485–501.

Tanjung, R., & Arifudin, O. (2023). Pendampingan Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Menulis Jurnal Ilmiah. Jurnal Karya Inovasi Pengabdian Masyarakat (JKIPM), 1(1), 42–52.

UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Vera, S., Anditasari, P., Fikra, H., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Manual, Prosedur, dan Instruksi Kerja Proyek Kontinum Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa. Gunung Djati Conference Series, 37, 173–182.

Yandra, B. R., Meliasanti, F., & Huri, D. (2024). Tinjauan Tipe HOTS dan LOTS dalam Soal ASTS serta ASAS Bahasa Indonesia Tahun 2022-2024. Jurnal Ilmiah FONEMA: Jurnal Edukasi Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 61–77.