Pelatihan Kilat Penulisan Artikel Ilmiah Berbasiskan Modul Kelas Menulis: Studi Kasus Azharian Writing Sprints
Main Article Content
Abstract
This study aims to discuss the flash training in writing scientific articles based on the Writing Class module. This study uses a qualitative approach by applying the field study method. The results and discussion show that various factors contribute to the success of the flash training in writing scientific articles, such as the module, facilitator, writing tutor, and the sincerity of the training participants. This study concludes that the flash training based on the module is very effective in producing standard article manuscripts for scientific publication needs. This study recommends that higher education institutions develop a crash training model to improve students' skills in writing scientific articles.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Alfalah, Adib, Wulandesember, Nanyk Sudarwati, & Fauzan, Khairil. (2024). Keterbacaan Struktur Pendahuluan Artikel Ilmiah Jurnal Online Fokus Pendidikan Terakreditasi Sinta-4-6. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 3(1), 129–140.
Budianti, Ni Made, Suwindia, I. Gede, & Winangun, I. Made Ari. (2024). Literasi Sains pada Generasi Z: Sebuah Tinjauan Literatur. Education and Social Sciences Review, 5(2), 137–144.
Darmalaksana, Wahyudin. (2024a). Bagaimana Peluang Pengembangan Kelas Menulis? Belajar dari Writing Lab Humanities Universiteit Leiden Belanda. Gunung Djati Conference Series, 37, 238–252.
Darmalaksana, Wahyudin. (2024b). Modul Kelas Menulis: Struktur, Prosedur & Tahapan Menulis Artikel Ilmiah. Bandung: Sentra Publikasi Indonesia.
Darmalaksana, Wahyudin, Fikra, Hidayatul, Vera, Susanti, & Fitriani, Fitriani. (2024). Data Pencapaian Publikasi Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2019-2023. Gunung Djati Conference Series, 37, 58–71.
Darmalaksana, Wahyudin, Kurnia, Adi, Fikra, Hidayatul, & Fitriani, Fitriani. (2024). Evaluasi Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Mahasiswa Lintas PTKI di Indonesia. Gunung Djati Conference Series, 37, 1–13.
Faisal, Bunyamin, Fitriani, Fitriani, & Darmalaksana, Wahyudin. (2024). Keberhasilan Mahasiswa dalam Penulisan Artikel Ilmiah: Studi Kasus Kelas Menulis FAH UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 191–200.
Fikra, Hidayatul, Fitriani, Firdaus, Muhamad Yoga, Vera, Susanti, & Darmalaksana, Wahyudin. (2024). Solusi Problem Aplikasi Modul Kelas Menulis Melalui Peer Group: Kasus Latihan Menyusun Formula Penelitian. Gunung Djati Conference Series, 37.
Fikra, Hidayatul, Fitriani, Fitriani, & Darmalaksana, Wahyudin. (2024). Keberhasilan Penerapan Modul Kelas Menulis dalam Latihan Menulis Artikel Ilmiah di Sekolah Menulis FUDA IAIN Kediri. Gunung Djati Conference Series, 37, 285–295.
Fikra, Hidayatul, Vera, Susanti, Fitriani, Fitriani, & Darmalaksana, Wahyudin. (2024). Analisis Kebutuhan Berprestasi dalam Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa: Studi Komunitas ATLAS FUSHPI UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal Perspektif, 8(1), 117–136.
Fitriani, Fitriani, Fikra, Hidayatul, & Darmalaksana, Wahyudin. (2024). Tutor Menulis Penentu Keberhasilan? Studi Academic Writing FUA UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon. Gunung Djati Conference Series, 37, 296–312.
Hafizd, Jefik Zulfikar, Rana, Mohamad, & Alfaris, Dean. (2024). Pentingnya Mendeley dalam meningkatkan Efisiensi Pengelolaan Literatur dan Referensi pada Mahasiswa Fakultas Syariah UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon. Jurnal Pendidikan Impola, 1(2), 98–107.
Meiliana, Reva, Siregar, Nolita Yeni, Mustika, Dian, & Maria, Delli. (2024). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Mahasiswa Prodi Akuntansi Institut Informatika dan Bisnis Darmajaya. Bantenese: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(1), 129–132.
Mulyanti, Cermi City, & Darmalaksana, Wahyudin. (2021). Writing Sprints untuk Publikasi Ilmiah Mahasiswa pada Pembelajaran Berbasis Capaian: Sebuah Penelitian Tindakan Kelas. Journal of Society and Development, 1(2), 59–64. Retrieved from https://journal.medpro.my.id/index.php/jsd/article/view/70
Rahmah, Siti. (2024). Azharian Writing Sprints Siap Cetak Tutor Menulis Artikel Ilmiah. Retrieved from Yudi Darma website: https://www.yudidarma.id/2024/12/azharian-writing-sprints-siap-cetak.html
Rahman, Muhammad Haristo, Hidayat, Akmal, & Ulfaizah, S. N. (2024). Pengenalan Open Journal Systems dalam Membangun Akses dan Efisiensi Penerbitan Karya Ilmiah Mahasiswa. Ininnawa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 34–39.
Setiawan, Ahmad Ikhwan, Dewi, Amina Sukma, Haryanto, Budhi, & Purwanto, Djoko. (2024). Peningkatkan Kinerja Publikasi Institusi melalui Pengelolaan Jurnal Ilmiah Bereputasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 101–104.
Setiawan, Ebta. (2024). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2023). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Vera, Susanti, Fikra, Hidayatul, Fitriani, Fitriani, & Darmalaksana, Wahyudin. (2024). Bagaimana Mahasiswa Bisa Menulis Artikel Ilmiah? Studi Pengalaman FUAD UIN Mahmud Yunus Batusangkar. Gunung Djati Conference Series, 37, 14–30.
Vera, Susanti, Fitriani, Fitriani, & Fikra, Hidayatul. (2024). Sejarah Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 42–57.
Widhiyanto, Riyadi, Zulaeha, Ida, & Wagiran, Wagiran. (2024). Analisis Kebutuhan Modul Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Berwawasan Kebinekaan Global. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(1), 151–162.