Concept of Islamic Education Psychology
Main Article Content
Abstract
This study aims to discuss the psychology of Islamic education. The research method is a qualitative type through literature study. The approach to data interpretation used content analysis. The results and discussion of this study include the understanding of educational psychology, the concept of Islamic education psychology, and the role of Islamic education psychology. This study concludes that psychology is closely related to Islamic education. As for Islamic education, the psychology that is used as a reference is psychology that originates from the Al-Quran and Hadith.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Amalia, M. (2016). Pendekatan Psikologi dalam Kajian Islam. El-Furqania: Junal Ushuluddin dan Ilmu Keislaman, Vol 2, No 2.
Anwar, S. S. (2014). Tanggung Jawab Pendidikan dalam Perspektif Psikologi Agama. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1, No 1.
Darmalaksana, W. (2020). Cara Membuat Proposal Penelitian. Bandung: Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W. (2020). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-8.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Djamaluddin, A. (2014). Filsafat Pendidikan. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, Vol 1 No 2.
Erian, S. M., & Rizki, M. A. (2019). Penerapan Psikologi Pendidikan pada Pembelajaran Agama Islam dI SMP Negeri 03 Jombang. Cendekia: Jurnal Studi Keislaman, Vol 5, No 2.
Ghofur, A. (2018). Tasawuf al-Ghazali : Landasan Psikologi Pendidikan Islam. Jurnal Islam Nusantara, Vol 2, No 1.
Hadi, I. A. (2017). Peran Penting Psikologi dalam Pendidikan Islam. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 11.
Jantan, S. H., Razaali, M., & Ramlah. (2003). Psikologi Pendidikan. (M. M. Jusoh, Ed.) Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Mansir, F. (2020, Desember). Pendekatan Psikologi dalam Kajian Pendidikan Islam. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, Vol 6, No 20.
Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. e-Jurnal STAI Hasan Jufri Bawean, 28.
Nata, A. (2016). Pendidkan dalam Perspektif Al-Qur'an. Jakarta: Prenamedia Grup.
Nurhayati, E. (2018). Psikologi Pendidikan Inovatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Perbowosari, H., Indrawan, I., & Setyaningsih, H. W. (2019). Pengantar Psikologi Pendidikan. Pasuruan, Jawa Timur: CV. Penerbit Qiara Media.
Rosidi, A. (2019). Pendekatan Psikologi dalam Studi Islam. Inspirasi: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, Vol 3, No 1.
Saefullah. (2012). Psikologi Perkembangan dan Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Siregar, L. Y. (2017). Full Day School sebagai Penguatan Pendidikan Karakter: Perspektif Pendidikan Islam. Fikrotuna: Jurnal Pendidikan dan Manejemen Islam, 5.
Ulwiyah, N. (2015). Landasan Psikologi dan Aktualisasinya dalam Pendidikan Islam. Ulwiyah, 6, No 1.