Entrepreneurship from the Perspective of Tafsir Al-Misbah

Main Article Content

Hanna Salsabila
Muhamad Yoga Firdaus
Ali Masrur

Abstract

This study aims to discuss entrepreneurship with the Tafsir Al-Misbah perspective. This research method is qualitative through literature study with an interpretive approach. The results and discussion of this research include the notion of entrepreneurship, analysis of the Tafsir Al-Misbah, and entrepreneurship in the perspective of Tafsir Al-Misbah. This research concludes that the Al-Qur'an gives a message to always work hard, innovate, and take advantage of facilities for productivity. This study recommends that an in-depth study be carried out on other aspects of entrepreneurship to create new, more solutions

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Arif, S. (2008). Orientalis dan Diabolisme Pemikiran. Jakarta: Gema Insani.

Baidan, N. (2003). Perkembangan Tafsir Al-Qur'an Di Indonesia. Solo: PT. Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Darmalaksana, W. (2020). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-8.

Endah, A. (2010). There is No Shortcut to Success. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Gani, A. (2014). Understanding Entrepreneurship: Memahami secara Cerdas Makna Entrepreneurship yang Sebenarnya. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Ghoffar, M. A. (2004). Tafsir Ibnu Katsir. Bogor: Pustaka Imam Asy-Syafi'i.

Hamali, A. Y., & Budihastuti, E. S. (2017). Pemahaman Kewirausahaan Strategi Mengubah Pola Pikir "Orang Kantoran" Menuju Pola Pikir "Wirausahawan" Sukses. Jakarta: Kencana.

Hendro. (2018). Cara Dahsyat Belajar Bisnis. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Hidayatullah, M. M. (2016). Tafsir Ayat-ayat Wirausaha Di Pesantren Entrepreneur Tegalrejo Magelang (Studi Fenomenologi). Semarang: Program Studi Tafsir Hadis, UIN Walisongo Semarang.

Izzan, A. (2011). Metodologi Ilmu Tafsir. Bandung: Tafakur (Kelompok Humaniora).

Muchson. (2017). Entrepreneurship (Kewirausahaan). Depok: Guepedia Publisher.

Mudzakir, A. (2018). Sapu Jagat Keberuntungan. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Mufid, M. (2015). Agar di Surga Bersama Nabi. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Munawan, M. (2018). Critical Discourse Analysis dalam Kajian Tafsir Al-Qur'an: Studi Tafsir Al-Azhar Karya Hamka. Tajdid, 25(2), 156-170.

Nova, S. (2011). Bulan Ramadhan: Bebas dari Belenggu Setan dan Hawa Nafsu. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Nur, A. (2012). M. Quraish Shihab dan Rasionalisasi Tafsir. Jurnal Ushuluddin, 18(1), 21-33.

Nurdin, A. (2006). Quranic Society. Jakarta: Penerbit Erlangga.

PISS-KTB. (2013). Kumpulan Tanya Jawab Islam: Hasil Bahtsul Masail dan Tanya Jawab Agama Islam. Indonesia: www.piss-ktb.com.

Retnanto, A. (2014). Entrepreneurship bagi Umat Islam. Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, 2(2), 328-350.

Rif'an, A. R. (2020). Generasi Mandiri. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Rohman, M. Z. (2016). Quranic Entreprenuership (Kajian Maudhu’i atas Ayat-ayat Kewirausahaan). Kudus: Program Studi Ilmu Al-Qut'an dan Tafsir, STAIN Kudus.

Rokim, S. (2017). Mengenal Metode Tafsir Tahlili. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir, 2(3).

Santosa, I. (2007). 10 Jurus Terlarang! Kok Masih Mau Bisnis Cara Biasa!? Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Shihab, M. Q. (2012). Tafsir Al-Misbah. Jakarta: Lentera Hati.

Shohib, M. (2018). Religiusitas dan Entrepreneurship. Cognicia, 6(1), 1-9.

Soegoto, E. S. (2014). Entrepreneurship menjadi Pebisnis Ulung Edisi Revisi. Jakarta: Kompas Gramedia.

Syakur, M. (2012). Tafsir Kependidikan. Kudus: Maseifa Jendela Ilmu.

Tarigan, A. A. (2012). Tafsir Ayat-ayat Ekonomi: Sebuah Eksplorasi melalui Kata-kata Kunci dalam Al-Qur'an. Bandung: Citapustaka Media Perintis.

Triono, B. (2012). Menggapai Kemuliaan Diri. Jember: Penerbit Cerdas Ulet Kreatif.

Wartini, A. (2013). Tafsir Feminis M. Quraish Shihab: Telaah Ayat-ayat Gender dalam Tafsir Al-Misbah. Palastren, 6(2), 473-494.

Wartini, A. (2014). Corak Penafsiran M. Quraish Shihab dalam Tafsir Al-Misbah. Jurnal Studia Islamika, 11(1).

Wijayanti, R. (2018). Membangun Entrepreneurship Islami dalam Perspektif Hadits. Jurnal Studi Islam, 13(1).

Yahya, H., & Sarbana, B. (2006). SBJE-Saya Tidak Nyangka Jadi Entrepreneur. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Zulaiha, E. (2017). Tafsir Kontemporer: Metodologi, Paradigma. Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya, 2(1), 81-94.