IMPLEMENTATION OF INQUIRY-BASED WORKSHEETS ON ICE CREAM STABILITY TOPIC USING PROTECTIVE COLLOID
Main Article Content
Abstract
This study aimed to apply inquiry-based worksheets, to analyze the ability of inquiry skills starting from the stage of designing experiments, conducting experiments, and analyzing experimental data on the topic of ice cream stability using protective colloid. Worksheets were applied using a one shoot case study, a study conducted without a comparison class that aims to improve students' inquiry abilities. This research was conducted on fifteen students of fifth semester. The instruments used were descriptions of learning, inquiry-based worksheets, observation sheets, assessment sheets (performance and worksheets). The results of applying the worksheet showed the ability of students in designing experiments, conducting experiments, and analyzing experimental data obtained an average score of 90.75 which categorized very good. The ability to design experiments, conduct experiments, and analyze experimental data obtained results respectively 81.65 (very good); 93.75 (very good); and 96.87 (very good). Inquiry-based worksheets in this study can be used in the study of Food Chemistry, especially in food additives.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Anam, K. (2016). Pembelajaran Berbasis Inkuiri Metode Dan Aplikasi. Pustaka Belajar.
Anggraeni, N. L. S., Ismono, & Qosyim, A. (2019). Keefektifan Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuiri Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Suhu Dan Perubahannya. E-Jurnal Pensa, 07(01), 1–4.
Astuti, Y., & Setiawan, B. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Pendekatan Inkuiri Terbimbing Dalam Pembelajaran Kooperatif Pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 88–92. Https://Doi.Org/10.15294/Jpii.V2i1.2515
Aswadi, R., Fadiawati, N., & Abdurrahman. (2018). Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa Pada Pembelajaran Fisika Menggunakan Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuiri Terbimbing. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 1, 43–54.
Daniyanti, N. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Berbasis Inkuiri Pada Pembuatan Es Krim Dengan Penambahan Gelatin Dari Tulang Ikan Nila (Oreochromis Niloticus). UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Dewi, N. L., Dantes, N., & Sadia, I. Wayan. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar IPA. E-Journal Program Pascasarjana, 3(2).
Farida, I., & Gusniarti, W. F. (2015). Profil Keterampilan Argumentasi Siswa Pada Konsep Koloid Yang Dikembangkan Melalui Pembelajaran Inkuiri Argumentatif. Edusains, 6(1), 31–40. Https://Doi.Org/10.15408/Es.V6i1.1098
Hamidah, N., Haryani, S., & Wardani, S. (2018). Efektivitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(2), 2212–2223.
Nurhidayah, R., Irwandi, D., & Saridewi, N. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Larutan Elektrolit Dan Non-Elektrolit. Center For Science Education, 7(1), 36–47.
Putra, R. (2014). Desains Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Diva Press.
Roehrig, G. H. (2004). Inquiry Teaching In High School Chemistry Classrooms: The Role Of Knowledge And Beliefs. Journal Of Chemical Education, 81(1510–1516), 10.
Rohmawati, A., & Masykuri, M. (2016). Implementasi Pembelajaran Kimia Dengan Inkuiri. 5(1), 71–77.
Sani, R. A. (2015). Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Bumi Aksara.
Siregar, R. A. (2018). Validitas Pengembangan Model Pembelajaran Kimia SMA Berbasis Inkuiri Melalui Kolaborasi Kegiatan Laboratorium Untuk Meningkatkan Capaian Pembelajaran Siswa Pada Ranah Psikomotorik. Jurnal Education And Development, 6(2), 18–24.
Suparmi, N. W. (2018). Hasil Belajar, Pemahaman Konsep Dan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Inkuiri Bebas Dan Inkuiri Terbimbing. Journal Of Education Technology, 2(4), 192–196.
Suryaningsih, S. (2013). Petunjuk Praktikum Kimia Industri (Vol. 3, Issue 6). CV Insan Mandiri.
Suyanti. (2010). Strategi Pembelajaran Kimia. Graha Ilmu.