The Prohibition of Racism in the Qur'an

Main Article Content

Salwa Nabila Nur Habibah
Yumna Yumna

Abstract

This study aims to discuss the prohibition of racism in the Qur'an regarding human equality. The method used is a qualitative method through literature study by applying content analysis. The results and discussion of this research include general views of racism, interpretation of verses of the Qur'an related to racism and human equality, and the prohibition of the Qur'an on racism. The conclusion of the study is that the Qur'an applies the concept of human equality while at the same time rejecting acts of racism, as well as offering solutions and prevention against it. This study recommends conducting research with other scientific methods that are interdisciplinary, or may not be transdisciplinary.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Abadi, M., & Muthohirin, N. (2020). Metode Cultural Responsive Teaching dalam Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus Tindak Xenophobia dan Rasisme di Tengah Bencana Covid-19. Progresiva : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 9(1), 34. https://doi.org/10.22219/progresiva.v9i1.12520

Alfiani, A. (2020). Larangan Al-Qur’an Terhadap Sikap Rasisme (Vol. 2507, Issue February). Digital Lybrary UIN Sunan Ampel.

Anggraeni, D., & Suhartinah, S. (2018). Toleransi Antar Umat Beragama Perspektif KH. Ali Mustafa Yaqub. Jurnal Online Studi Al-Qur’an, 14(1), 59–77. https://doi.org/10.21009/jsq.014.1.05

Anggraini, S. (2012). Rasisme dalam Film Fitna (Analisis Semiotika). In Institutional Repository UPN “Veteran Yogyakarta.â€

Arif, M. F. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural dalam Al-Qur’an Surat Ar-Rum Ayat 22 dan Surat Al-Hujurat Ayat 13 Menurut Pandangan Para Mufassir. In Journal of Chemical Information and Modeling.

Aulina, N. (2017). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Surat Al-Hujurat Ayat 11-13. 1–72.

Barir, M. (2014). Kesetaraan Dan Kelas Sosial Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 15(1), 61. https://doi.org/10.14421/qh.2014.15104

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6. http://digilib.uinsgd.ac.id/32855/1/Metode Penelitian Kualitatif.pdf

Daulay, M. R. (2014). Studi Pendekatan Al-Qur’an. Thariqah Ilmiah, 01(01), 31–45.

Fachrian, M. R. (2017). Toleransi Antar Umat Beragama dalam Al-Qur’an (Telaan Konsep Pendidikan Islam).

Gover, A. R., Harper, S. B., & Langton, L. (2020). Anti-Asian Hate Crime During the COVID-19 Pandemic: Exploring the Reproduction of Inequality. American Journal of Criminal Justice, 45(4), 647–667. https://doi.org/10.1007/s12103-020-09545-1

Hamidah, J. (2017). Kritik Sosial Dalam Kumpulan Puisi Doa Untuk Anak Cucu Karya W. S. Rendra (Social Criticism in Doa Untuk Anak Cucu Anthology By W.S. Rendra). Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 5(1), 25. https://doi.org/10.20527/jbsp.v5i1.3708

Harahap, S. M. (2012). Perbedaan Motivasi Berprestasi pada India Tamil dan India Punjabi di Kota Medan. Predicara, 32.

Husaeri, A. (2008). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Al-Qur’an. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 10(2), 269–295. https://doi.org/10.32489/al-riwayah.161

Irab, Y. (2007). Rasisme. Jurnal Jaffray, 5(1), 50. https://doi.org/10.25278/jj71.v5i1.126

Irawan, R. (2018). Analisis Kata Adil Dalam Al-Qur’an. Rayah Al-Islam, 2(02), 232–247. https://doi.org/10.37274/rais.v2i02.74

Kaslam, & Sulistiani, K. (2021). Solusi Islam Terhadap Kasus-Kasus Rasisme. Ushuluddin, 23, 1–20.

Khairazi, F. (2015). Implementasi Demokrasi dan Hak Asasi Manusia di Indonesia. Inovatif: Jurnal Ilmu Hukum, 8(1), 72–94.

Khairiyah, N. (2015). Konsep Adil dalam Al-Qur’an Perpektif Quraish Shihab Dan Sayyid Qutub.

Khoerotunnisa, S. (2016). Nilai-Nilai Akhlak dalam Perspektif Pendidikan Islam (Kajian Tafsir Surat Al-Hujurat Ayat 11-13).

Kuntjoro, B. F. T. (2020). Rasisme Dalam Olahraga. Journal Penjakora, 7(1), 1–9. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/PENJAKORA/article/view/19503

Nurmalia. (2020). Konsep Pendidikan Multikultural Dalam Prespektif Al-Qur’an (Studi Pada Q.S Al-Hujurat ayat 9-13). Jurnal Mediakarya Mahasiswa Pendidikan Islam, 1(1), 1689–1699.

Pratama, R. (2021). Imigran dan Warga Keturunan Jepang di Amerika Serikat : Sentimen-Sentimen Terhadapnya Dulu dan Kini. 5(1), 63–73.

Prayoga, W. (2020). Perancangan Informasi Edukasi Tentang Rasisme Melalui Media Komik Strip. In e-Library Unikom (Vol. 53, Issue 9).

Rahmi, H. (2019). Penanganan Sifat Sombong Menurut Al-Qur’an.

Raspati, A. K. B. (2019). Pemikiran Hannah Arendt tentang Ideologi Nazi Jerman.

Risdiana, B. (2016). Representasi Rasisme dalam Film Il Reste Du Jambon Karya Anne Depetrini.

Ruksin, R. U. (2018). Institusi Minoritas Dan Struktur Sosial Di India. Harmoni, 17(1), 7–26. https://doi.org/10.32488/harmoni.v17i1.289

Waskito, T., & Rohman, M. (2018). Pendidikan Multikultural Perspektif Al-Qur’an. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 29. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v14i2.260