DEVELOPMENT OF PROTEIN CONCENTRATION DETERMINATION WORKSHEETS USING THE COLORIMETER FREE APPLICATION

Main Article Content

Ida Farida
Ida Farida
Saepudin Rahmatullah

Abstract

This research is motivated by the importance of science process skills in determining protein concentration. Science process skills can be supported by the existence of effective and efficient worksheets and technological contributions. The free ColorMeter application can be used for colorimetric protein analysis. This study aims to describe the appearance of the worksheet and to analyze the results of the validation test. Worksheets are arranged based on indicators of science process skills, namely the skills to ask questions, formulate hypotheses, design experiments, observe, apply concepts, conclude and communicate. The research method used in the preparation of the worksheet is the R&D method. The validation test is carried out using a questionnaire that contains a worksheet display statement. The results of the validation test carried out obtained an average value of rcount of 0.91 with a valid worksheet description and can be used as a practicum guide.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Aisyah, R., Nur Aisyah, F., & Yunita. (2017). Penggunaan Lembar Kerja Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Tadris Kimiya, 1(Juni 2017), 116–123.

Dewi, E. P., Suyatna, A., & Ertikanto, C. (2017). Efektivitas Modul dengan Model Inkuiri untuk Menumbuhkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Kalor. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(May 2018), 105–110. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.1901

Emda, A. (2017). Laboratorium Sebagai Sarana Pembelajaran Kimia Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Ketrampilan Kerja Ilmiah. Lantanida Journal, 5(1), 83–92.

Erryanti, M. R., & Poedjiastoeti, S. (2013). Lembar Kerja Siswa (LKS) Berorientasi Keterampilan Proses Materi Zat Aditif Makanan Untuk Siswa Tunarungu SMALB-B. UNESA Journal of Chemical Education, 2(1), 51–58.

Farida, I. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Gee, T., Kehoe, E., Pomerantz, W. C. K., & Penn, R. L. (2017). Quantifying Protein Concentrations Using Smartphone Colorimetry : Journal of Chemical Education. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.6b00676

Harjanto, S. (2017). Perbandingan Pembacaan Absorbansi Menggunakan Spectronic 20 D + dan Spectrophotometer UV-Vis T 60U Dalam Penentuan Kadar Protein dengan Larutan Standar BSA. Jurnal Kimia Sains Dan Aplikasi, 20(3), 114–116.

Kamelia, L. (2015). Perkembangan Teknologi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Kuliah Kimia Dasar, IX(1).

Kuntzleman, T. S., & Jacobson, E. C. (2015). Teaching Beer ’ s Law and Absorption Spectrophotometry with a Smart Phone: A Substantially Simplified Protocol. Journal of Chemical Education. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.5b00844

Laelasari, N., & Sari. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Mengembangkan Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Siswa Pada Konsep Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan. Jurnal Tadris Kimiya, 20–26. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/jta.v1i1.1159

Li, M., Tan, J., Tarlov, M. J., & Zachariah, M. R. (2014). Absolute Quanti fi cation Method for Protein Concentration.

Maimuna, Hairida, & Hadiarti, D. (2016). Analisis Keterampilan Kerja Ilmiah Dalam Praktikum Koloid Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Siswa Kelas XI IPA 2 MAN Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 4(2), 95–108.

Marsita, R. A., Priatmoko, S., & Kusuma, E. (2010). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Sma Dalam Memahami Materi Larutan Penyangga Dengan Menggunakan Two-Tier Multiple. UNESA Journal of Chemical Education, (1), 512–520.

Putri, M. P., & Setiawati, Y. H. (2015). Analisis Kadar Vitamin C Pada Buah Nanas Segar ( Ananas Comosus ( L .) Merr ) Dan Buah Nanas Kaleng Dengan Metode Spektrofotometri Uv-Vis. Jurnal Wiyata, 2(1), 34–38.

Rahmatullah, S., & Daniyanti, N. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Berbasis Inkuiri Pada Pembuatan Es Krim Dengan Penambahan Gelatin Tulang Ikan Nila ( Oreochoromis niloticus ). Jurnal Tadris Kimiya, 1(Juni), 33–47. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.3708

Sania, R. Z., & Priatmoko, S. (2014). Penerapan Pendekatan Induktif-Deduktif Dalam Pembelajaran Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan. Journal Unnes Chemistry in Education, 3(2252), 88–94.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sundalian, M., & Nugrahani, I. (2018). Determinasi Kadar Kafein Produk Teh Hitam Indonesia Dengan Menggunakan Spektrofotometer Fourier Transform Infrared. Indonesian Journal of Pharmaceutical Science and Technology, VII(1), 41–49.

Tahar, N., Fitra, M., & Annisa Maulidia David, N. (2017). Penentuan Kadar Protein Daging Ikan Terbang ( Hyrundicthys Oxycephalus ) Sebagai Substitusi Tepung Dalam Formulasi Biskuit Nurshalati Tahar, Muhammad Fitrah, Nur Annisa Maulidia David. Jurnal Farmasi FKIK, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 5(36).

Wahyudi, L. E., & Supardi, Z. A. I. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Pokok Bahasan Kalor Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(2), 62–65.

Yuniati, R., Nugroho, T., & Nuspita, Fi. (2015). Uji Aktivitas Enzim Protease Dari Isolat Bacillus Sp. Galur Lokal Riau. JOM FMIPA, 1(2), 116–122.