MANUFACTURE OF CHEMICAL UNO SPIN LEARNING MEDIA ON ELEMENTS PERIODIC SYSTEM MATERIALS
Main Article Content
Abstract
This study aims to describe the appearance of chemical uno spin learning media and analyze the results of the validation test of chemical uno spin learning media on the elemental periodic system material. This research method uses the Design Based Research (DBR) method. Flowcharts and storyboards contain the stages of making chemical uno spin media including media design, media components and rules for using chemical uno spin media. The uno spin chemistry learning media is expected to be a tool in the learning process regarding the periodic system material through educational and challenging games. Then the validation test was carried out on three validators, namely media experts, learning experts and content experts. The validation result data shows a value of 0.89, which indicates that the uno spin chemical media is valid and can be used as a tool in the learning process of the element periodic system material.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Amiel, T, dan R. (2016). Design-Based Research and Educational Technology : Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, 2(1), 73–82.
Ari Hendriayana, Sri Mulyani E.S., S. S. M. (2013). Pengembangan Software Pembelajaran Mndiri (SPM) Materi Sistem Periodik Unsur dan Struktur Atom. Pendidikan Kimia, 2(1).
Arikunto, S. (2010). prosedur penelitian : Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Branch, R. M., & Dosay, T. A. (2015). Survey of Instructional Design Models. (D. R. Walling, Ed.) (Fifth Edit). United States of America: Association for Educational Communications and Technology.
Hikmah, N., Saridewi, N., dan Agung, S. (2017). Penerapan Laboratorium Virtual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Kimia Dan Pendidikan, 2(2), 186–195.
Ika Mawarni. (2017). DESKRIPSI KESALAHAN SISWA SMAN 3 PONTIANAK DALAM MENYELESAIKAN SOAL STRUKTUR ATOM DAN. Pendidikan KKmia, 10.
Lani Marlisa, Jimmi Copriady, M. E. (2017). Penggunaan Permainan Uno Card sebagai media Chemo Edutainment untuk Menngkstksn Altivitas dan ketuntasan Belajar Siswa pada materi sistem periodik 2 Tambang. Pendidikan Kimia, 1–14.
Listyarini, D. W., & Rahman, A. (2018). Pengaruh Model Teams Games Tournament Berbantuan Permainan Halma terhadap Minat dan Hasil Belajar pada Materi Bunyi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kimia, 3, 538–543.
Marwah, S. M. sabang dan I. M. T. (2014). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA KARTU STRUKTUR ATOM DAN SISTEM PERIODIK TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI SMA NEGERI 6 PALU The Effect of Using Atomic Structure Card Media And Periodic Table Toward Learning Outcome of The Eleventh Grade Students of SMA Nege, 3(February), 36–41.
Musalwahyuni, Kasmawi, S. M. (2017). Aplikasi Tabel Periodik Unsur Menggunakan Konsep Mind Mapping. Jurnal Inovtek Polbeng, 2(2), 1–6.
Nita Bintiningtiyas dan Achmad Lutfi. (2016). Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry sebagi Media Pembelajaran pada Materi Sistem Periodik Unsur. Pendidikan Kimia, 5(2), 302–308.
Pungky samsusilowati. (2016). Pengembangan permaainan kartu uno x sebagaai alat evaluasi pembelajaran akutansi, 3–231.
Purwanto, Sari, I.M dan Husna, H. . (2017). Implementasi permainan monopoli Fisika Sebagai Media Pembelajarandalam Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar dan Mengetahui Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pengajar MIPA, 1, 69–76.
Rusly Hidayat, suprianto, dan A. R. (2017). Permainan “Kimia Kotak Katik†sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Periodik Unsur, 1(Juni), 91–96.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Vicente Marti-Centelles and Jenifer Rubio-Magnieto. (2014). ChemMend : A Card Game To Introduce and Explore the Periodic Table while Engaging Students ’ Interest. Journal of Chemical Education, 91, 1–4.
Wahyuni, E. S., dan H. (2016). Pengembangan Media Permainan Kartu Quarchem Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Analitis Sswa Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X SMA. Jurnal Kimia FMIPA Universitas Surabaya, 3, 125–132.
Yusuf, Y., & Auliya, U. (2011). Sirkuit Pintar : Melejitkan Kemampuan Matematika dan Bahasa Inggris dengan Metode Ular Tangga. Jakarta: visimedia.