Konsep Akhlak dalam Perspektif Hadis Nabi Menggunakan Metode Tematik

Main Article Content

Nurul Mawahda Iskandar
Susanti Vera
Agus Suyadi Raharusun

Abstract

The purpose of this study is to discuss the concept of morality according to the hadith of the Prophet. This research method uses a qualitative type through literature study and content analysis. The results and discussion of this research include general views on morality, traditions about morality, and the concept of morality in the Prophet's hadith. This study concludes that Islam highly upholds morality (akhlaqul karimah), this is confirmed in the Qur'an, and also that morality is the mission of the Messenger of Allah to perfect the morals of mankind, so that morality becomes a reflection when interacting with Allah and with other creatures. Based on the hadith of the Prophet, it is explained that the most perfect believer is the one with the best morals. This research is expected to have benefits for enriching the treasures of Islamic knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Nurul Mawahda Iskandar, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Ilmu Hadis, Fakultas Ushuluddin

Susanti Vera, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, Fakultas Ushuluddin

Agus Suyadi Raharusun, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Ilmu Hadis, Fakultas Ushuluddin

References

Amin, A. (1988). Etika (Ilmu Akhlak). Jakarta: PT Bulan Bintang.

Bafadhol, I. (2017). Pendidikan Akhlak dalam Perspektif Islam. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 45-61.

Darmalaksana, W. (2020). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Jurnal Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Ginanjar, M. H., & Kurniawati, N. (2017). Pembelajaran Akidah Akhlak dan Korelasinya dengan Peningkatan Akhlak Al-Karimah Peserta Didik. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 108-109.

Habibah, S. (2015). Akhlak dan Etika dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar, 87.

Harahap, A. S. (2016). Pendidikan Akhlak Anak dalam Keluarga Menurut Perspektif Hadis. 16-20.

Imron, A. (2018). Pandangan Islam Tentang Akhlak dan Perubahan serta Konseptualisasinya dalam Pendidikan Islam. Jurnal Al- Qalam, 13-26.

Indra, H. (2019). Pendidikan Islam Membangun Akhlak Generasi Bangsa. Ta'dibuna, 299-310.

Mahmud, A. (2017). Akhlak Terhadap Allah dan Rasulullah Saw. Sulesana, 58-68.

Mahmud, A. (2019). Ciri dan Keistimewaan Akhlak dalam Islam. Sulesana, 29-30.

Marzuki. (2009). Pembinaan Akhlak Mulia dalam Berhubungan Antar Sesama Manusia dalam Perspektif Islam. Humanika, 25-38.

Maulida, A. (2013). Konsep dan Desain Pendidikan Akhlak dalam Islamisasi Pribadi dan Masyarakat. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 361.

Maulida, A. (2014). Kurikulum Pendidikan Akhlak Keluarga dan Masyarakat dalam Hadis Nabawi. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 723-762.