MAKING OF CHEMICAL LITERACY ORIENTED CHEMICAL ADVENTURE LEARNING MEDIA IN ADDITIVE MATERIAL
Main Article Content
Abstract
This research was motivated by the importance of a learning media that can improve students chemical literacy skills by connecting additive material with phenomena that occur in everyday life. This study aimed to produce an educational game in the form of chemical adventure media which has characteristics such as modified game rules from adventure games and monopoly, equipped with questions, obstacles in chemical literacy-oriented games which include the use of additives, impacts, consumption limits and Islamic view of good foods for consumption. This study used the Design Based Research (DBR) method. The validation test results of the chemical adventure media product were valid with an average rcount of 0.80, with 0.84 on the presentation aspect of the material content and 0.76 on the display aspect. This shows that the chemical adventure media is valid and can be used as a learning media.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPS di sekolah dasar . JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77–89.
Agustina, W. (2020). MEDIA PEMBELAJARAN JUMPING FROG: Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Makhluk. Edu Publisher.
Aisyah, R., Zakiyah, I. A., Farida, I., & Ramdhani, M. A. (2017). Learning Crude Oil by Using Scientific Literacy Comics [Inproceedings]. Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 12011.
Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-based research and educational technology: Rethinking technology and the research agenda [Article]. Journal of Educational Technology & Society, 11(4), 29–40.
Cahyo, A. N. (2011). Gudang Permainan Kreatif Khusus Asah Otak Kiri Anak. Jogjakarta: Flashbooks.
Chang, R. (2005). Kimia Dasar Konsep-Konsep Inti Edisi Ketiga Jilid 1. Erlangga. Jakarta.
Daniaty, L. (2009). Pengetahuan, Sikap dan Tindakan Siswa Tentang Makanan Dan Minuman Jajanan Yang Mengandung Bahan Tambahan Makanan (BTM) Tertentu Di SMP Negeri 3 dan SMA Negeri 1 Binjai Tahun 2009.
Farida, & Ade. (2014). Evaluasi Pembelajaran : Penilaian Proses dan Hasil Belajar IPA. Petragading.
Harianto, A., Suryati, S., & Khery, Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android untuk Penumbuhan Literasi Sains Siswa pada Materi Reaksi Redoks dan Elektrokimia. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 5(2), 35–44.
Herrington, J., McKenney, S., Reeves, T., & Oliver, R. (2007). Design-based research and doctoral students: Guidelines for preparing a dissertation proposal. EdMedia+ Innovate Learning, 4089–4097.
Khulsum, U., Hudiyono, Y., Sulistyowati, E. D., & others. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen dengan Media Storyboard pada Siswa Kelas X SMA. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(1), 1–12.
Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–34.
Nurhayati, A., Lasmanawati, E., & Yulia, C. (2012). Pengaruh mata kuliah berbasis gizi pada pemilihan makanan jajanan mahasiswa program studi pendidikan tata boga. J Penelitian Pendidikan, 13(1), 1–6.
Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(3), 145–150.
Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik . JurnalEkonomi Dan Pendidikan, 8(1).
Nurzaman, N., & Pitasari, R. (2013). E-Module Pembelajaran Minyak Bumi Berbasis Lingkungan untuk Mengembangkan Kemampuan Literasi Kimia Siswa. Prosiding Simposium Nasional Inovasi Dan Pembelajaran Sains. Halaman, 164–167.
Panjaitan, R. G. P., Wahyuni, E. S., & Mega, M. (2019). Film Dokumenter Sebagai Media Pembelajaran Submateri Zat Aditif. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 4(2), 52–59.
Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). Pentingnya Literasi Sains Pada Pembelajaran Ipa SMP Abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24–29. https://doi.org/10.31002/nse.v1i1.173
PISA, O. (2009). Assessment Framework-Key Competencies in Reading. Mathematics and Science.
Pramita, A. (2016). Pengembangan Media Permainan Ular TanggaPada Materi Senyawa Hidrokarbon Kelas XI SMA Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa (Development Of Media Snakes And Ladders Game On Hydrocarbon Compound XI Grade Senior High School To Improve The Understanding . Unesa Journal of Chemical Education, 5(2).
Rahayu, S. (2017). Mengoptimalkan aspek literasi dalam pembelajaran kimia Abad 21 [Inproceedings]. Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY, 319–324.
Ridlo, I. A. (2017). Panduan pembuatan flowchart. Fakultas Kesehatan Masyarakat, 11(1), 1–27.
Safitri, I. (2018). Pembuatan Game Edukasi Berorientasi Literasi Kimia Pada Materi Minyak Bumi [Phdthesis]. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Saputri, A. C., & others. (2019). Improving Students’ Critical Thinking Skills in Cell-Metabolism Learning Using Stimulating Higher Order Thinking Skills Model. International Journal of Instruction, 12(1), 327–342.
Sari, K. W. (2014). Pengembangan game edukasi kimia berbasis role playing game (RPG) pada materi struktur atom sebagai media pembelajaran mandiri untuk siswa kelas X SMA di kabupaten Purworejo.
Sarkim, L., Nabuasa, E., & Limbu, R. (2009). Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA.
Sarkim, L., Nabuasa, E., & Limbu, R. (2010). Perilaku konsumsi mie instan pada mahasiswa fakultas kesehatan masyarakat undana kupang yang tinggal Di Kos Wilayah Naikoten 1. Jurnal FKM Undana.
Shim, S.-M., Seo, S. H., Lee, Y., Moon, G.-I., Kim, M.-S., & Park, J.-H. (2011). Consumers’ knowledge and safety perceptions of food additives: Evaluation on the effectiveness of transmitting information on preservatives. Food Control, 22(7), 1054–1060.
Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfhabeta.
Suharsimi, A. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158.
Supardi, K. I., & Putri, I. R. (2010). Pengaruh penggunaan artikel kimia dari internet pada model pembelajaran creative problem solving terhadap hasil belajar kimia siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 4(1).
Taufiqurohman. (2014). Pengaruh Media Pembelajaran Kimia Berbasis Permainan Monopoli pada Sub Materi Zat Aditif pada Makanan Terhadap Hasil Belajar SiswaSMP Kelas VII. Bandung: UPI. Tidak diterbitkan.
Vienurillah, N. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Berorientasi Literasi Sains pada Submateri Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Laju Reaksi (Development Of Student Worksheet Science Literacy in Submatter Reaction Of Rates’ Affecting Factors). UNESA Journal of Chemical Education, 5(2).
Wati, E. R. (2019). Ragam media pembelajaran.
Wijaya, A. (2009). Permainan (Tradisional) untuk Mengembangkan Interaksi Sosial, Norma Sosial dan Norma Sosiomatematik pada Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik. Dipresentasikan Pada Seminar Nasional Aljabar, Pengajaran, Dan Terapannya, 31.
Winarni, D. S., Naimah, J., & Widiyawati, Y. (2019). Pengembangan Game Edukasi Science Adventure Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 7(2), 91–100.
Wulandari, R., Susilo, H., & Kuswandi, D. (2017). Penggunaan Multimedia Interaktif Bermuatan Game Edukasi untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(8), 1024–1029.
Yuliati, Y. (2017). Literasi sains dalam pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2).
Yunita. (2012). Kapita Selekta Kimia I. Bandung: CV Insan Mandiri.
Yunita. (2018). Alternatif Strategi Mengajar (ASM) Kimia. Bandung: CV. Insan Mandiri.