Menuntut Ilmu sebagai Penghapus Dosa-dosa Masa Lalu: Studi Hadis

Main Article Content

Neni Suryani
Ilim Abdul Halim
Dadang Darmawan

Abstract

This study aims to discuss the hadith about studying. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about seeking knowledge in the hadith narrated by al-Tirmidhi No. 2572. The results and discussion of this study indicate that the status of hadith has the quality of hasan li ghairihi with the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the hadith riwatat al-Tirmidhi No. 2572 is relevant to be used as a holistic development of knowledge covering the goals of the world and the hereafter.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Neni Suryani, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin

Ilim Abdul Halim, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin

Dadang Darmawan, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin

References

Akbar, M. K. (2017). Konsep Ilmu dalam Perspektif al-Ghazali. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Al-Hadi, S. S. (2016). Konsep Ilmu menurut Perspektif Syed Sheikh Ahmad al-Hadi. Islamiyyat: Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 38(2), 93–102.

Bisryi, H. (2009). Mengakhiri Dikotomi Ilmu Dalam Dunia Pendidikan. Edukasia Islamika, 7(2), 70254.

Busiri, A. (2020). Etika Murid dalam Menuntut Ilmu Perspektif Syaikh az-Zarnuji (Kajian Kitab Ta’limul Muta’allim). Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2, 55–70.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020a). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/32855/

Darmalaksana, W. (2020b). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2021). Nalar Ilmu Hadis: Sebuah Rancang Bangun Mesin Semi Otomatis. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–9.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 2(2), 245–258.

Fahmi, R. M. (2021). Menuju Ma’rifat dan Hakikat melalui Jihad dalam Menuntut Ilmu: Studi Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(2), 259–271. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14565

Hafsah, U. (2018). Etika dan Adab Menuntut Ilmu dalam Kitab Ta’lim al-Muta’allim. In Journal of Islamic Education Policy (Vol. 3, Issue 1). https://doi.org/10.30984/j.v3i1.858

Hasyim, M. (2018). Epistemologi Islam (Bayani, Burhani, Irfani). Jurnal Al-Murabbi, 3(2), 217–228.

Indra, H. (2009). Pandangan Islam tentang Ilmu Pengetahuan. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 7(2), 61–82. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v7i2.193

Iqbal, N. M. (2020). Karakter Jahiliyah dalam Alquran dan kontektualisasinya pada Masyarakat Kontemporer. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Junaidi, M. (2018). Urgensitas Ilmu Menurut Konsep Islam. At-Tarbawi, 10(2), 59. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v10i2.831

Kanafi, H. I. (2020). Ilmu Tasawuf: Penguatan Mental-Spiritual dan Akhlaq. Penerbit NEM.

Manik, W. (2017). Kewajiban Menuntut Ilmu. Waraqat: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2), 17. https://doi.org/10.51590/waraqat.v2i2.63

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Ningsih, P. (2020). Harmonisasi Akal dan Wahyu dalam Epistemologi Ibnu Rusyd dan Relevansinya bagi Paradigma Wahyu Memandu Ilmu. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Noer, M. F. (2014). Menuntut Ilmu sebagai Transformasi Perubahan Paradigma: Studi Matan Hadis Nabi saw. dalam Kitab al-Tirmidzi, Kitab al-Ilm an-Rasulullah, Bab Fadhl Thallab al-Ilm No. Hadis 2572. Qathruna: Jurnal Keilmuan Dan Pendidikan, 1(1), 1–22.

Saihu, S., & Taufik, T. (2019). Perlindungan Hukum Bagi Guru. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 2(02), 105–116. https://doi.org/10.36670/alamin.v2i02.20

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/

Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).

Sayid, Q. (2011). Sumber-sumber Ilmu Pengetahuan dalam Al-Qur’an dan Hadis. Humaniora, 2(9), 1339–1350.

Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Amal Bakti Press.

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi (2nd ed.). Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Van Bruinessen, M. (1990). Mencari Ilmu dan Pahala di Tanah Suci. Ulumul Qur’an, 2(1), 1–12.