Realisasi Sabar dalam Menjalani Keseharian: Studi Hadis

Main Article Content

Anggita Yuliandra
Busro
Abdul Syukur

Abstract

This study aims to discuss the hadith about patience. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about patience in the history of al-Bukhari no. 5220. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith is hasan li ghairihi and even authentic with the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the hadith narrated by al-Bukhari no. 5220 is relevant to be used as a sprit of patient realization in living daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Anggita Yuliandra, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin

Busro, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin

Abdul Syukur, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin 

References

Afandi, N. A. (2019). Perwujudan Sabar para Nabi. Spiritualita, 3(1), 61–73. https://doi.org/10.30762/spr.v3i1.1514

Asah, N. (2020). Korelasi Sabar dan Shalat dalam Perspektif Tafsir Isyari (Study Tafsir al-Tustari). UIN Raden Intan Lampung.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020a). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/32855/

Darmalaksana, W. (2020b). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2021). Panduan Penulisan Artikel Hasil Penelitian Mini Mahasiswa untuk Keluaran Mata Kuliah Bebasis Capaian Publikasi Jurnal Ilmiah. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/44446/

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 2(2), 245–258.

Hafiz, S. El, Mundzir, I., Rozi, F., & Pratiwi, L. (2015). Pergeseran Makna Sabar dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Penelitian Psikologi, 1(1), 33–38.

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Masruroh, V. (2019). Aplikasi Sabar dalam Menyikapi Musibah Perspektif Hadis (p. 3). UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Miskahuddin, M. (2020). Konsep Sabar dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah, 17(2), 196. https://doi.org/10.22373/jim.v17i2.9182

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/

Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Berpikir Matematis Dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif Dan Abstrak.

Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Amal Bakti Press.

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi (2nd ed.). Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Yuhadi, I., & Murtini, N. B. (2021). Implementasi Hadis-hadis Sabar dalam Menghadapi Bencana (Studi Kasus Bencana Banjir di Kepatihan Jember). Al-Majaalis: Jurnal Dirasat Islamiyah, 8(2), 395–411.

Zulhammi, Z. (2016). Tingkah Laku Sabar Relevansinya dengan Kesehatan Mental. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 4(1).