Urgensi Pelatihan Manajemen Ikhlas: Studi Hadis

Main Article Content

Yunita Mardila
Busro
Asep Saeful Mimbar

Abstract

This study aims to discuss the hadith about sincerity. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about sincerity in the history of Ahmad No. 419. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith has the quality of hasan li ghairihi with the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the hadith narrated by Ahmad No. 419 it is relevant to use the spirit of sincere implementation to the need for sincere management training by Islamic institutions so that sincerity can be carried out effectively and consistently.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Yunita Mardila, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama Fakultas Ushuluddin

Busro, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama Fakultas Ushuluddin

Asep Saeful Mimbar

Jurusan Studi Agama-Agama Fakultas Ushuluddin

References

Buchori, B. M. (2016). Mukjizat Sabar Syukur Ikhlas: Rumus Bahagia Dunia Akhirat. Anak Hebat Indonesia.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Fahrul Rozzi. (2021). Ikhlas Menurut Pandangan Sayyid Qutub dalam Tafsir Fi Zhilalil Qur’an.

Ghozali, H. I. (2020). Niat Ikhlas dalam Semua Perkataan Perbuatan Amal Lahir Batin. Penerbit Omah Ilmu.

Karim, A. (2017). Kolaborasi Konsep Ikhlas dan Exchange Behaviorism sebagai Media Interaksi Sosial. Fikrah, 5(2), 355–376.

Khadijah, N. B. H. (2018). Ikhlas dalam Beramal Menurut Mufassir. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Nursi, B. S. (2020). Risalah Ikhlas & Ukhuwwah. Risalah Press.

Rahmadani, R. (2021). Konsep Ikhlas Perspektif Imam al-Ghazali dan Hamka: Studi Komparatif. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/

Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi (2nd ed.). Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

Taufiqurrahman, T. (2019). Ikhlas dalam Perspektif Al-Quran. Eduprof: Islamic Education Journal, 1(2), 279–312.

UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.