DEVELOPMENT OF PROJECT-BASED WORKSHEETS ON THE UTILIZATION OF RED DRAGON LEATHER (Hylocereus costaricensis) FOR NATURAL COLOR OF PERCA FABRIC

Main Article Content

Yuni Hernawati
Sari Sari
Yulia Sukmawardani

Abstract

This study aims to analyze the validation test results and describe project-based worksheet products' appearance
on the utilization of red dragon fruit peel (Hylocereus costaricensis) waste for natural dye patchwork. The research
method used is Design-Based Research (DBR). The stages of this DBR method use the ADDIE design, which
consists of 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, and 5) Evaluation. The instruments used
were worksheets, worksheet grids, validation sheets, and validation questionnaires filled in by three validators.
The validation test percentage in this study was 86%, with a value of 0.86 obtained. Thus it can be concluded,
learning media using project-based worksheets is declared valid.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

A’isah, Nur Aisah, T., & Novitasari, D. (2012). Kencana: Kerajinan Kain Perca menjadi Line Art

sebagai Industri Kreatif Berpeluang Ekonomi. Jurnal Pena, 3, 463–470.

Aisyah, R., Aisyah, F. N., & Yunita. (2017). Penggunaan Lembar Kerja Berbasis Problem Based

Learning. Jurnal Tadris Kimiya, 1(Juni 2017), 116–123.

https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15575/jta.v2i1.1368

Amanda, N. W. Y., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis

Proyek Self Efficacy Siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha,

, 1–10.

Anindita, G., Setiawan, E., Asri, P., Sari, P., Teknik, J., Kapal, P., … Kapal, K. (2017). Pemanfaatan

Limbah Plastik dan Kain Perca Menjadi Kerajinan Tangan Guna Meningkatkan Kualitas

Sumber Daya Manusia. Seminar MASTER 2017 PPNS, 1509, 173–176.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Assalma, N. E., Rahayu, E. S., & Iswari, R. S. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa dengan

Pendekatan Pembelajaran Berbasis Proyek (PBP) dan Berwawasan Salingtemas. Journal of

Biology Education, 2(1), 41–49.

Astuti, R., Sunarno, W., & Sudarisman, S. (2012). Pembelajaran IPA dengan Pendekatan

Keterampilan Proses Sains Menggunakan Metode Eksperimen Bebas Termodifikasi dan

Eksperimen Terbimbing di Tinjau dari Sikap Ilmiah dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal

Inkuiri, 1(1), 1–59.

Branch, R. M. (2009). Intructional Design: The ADDIE Approach. Springer Science & Business

Media, 722, 1–10. Doppelt, Y. (2005). Assessment of Project-Based Learning In a

Mechatronics Context. Journal of Technology Education, 16(2), 7–24.

Dwyer, & Child. (2017). Who Says Organic Chemistry is Difficult? Exploring Perspectives and

Perceptions. Eurasia J. Math, Sci, Technol, Educ, 13, 3600.

Farida, I. (2011). Pengembangan Kemampuan Interkoneksi Multiple Representasi Mahasiswa Calon

Guru Melalui Sistem Manajemen Belajar Berbasis WEB. Simposium Puslitjaknov, (September),

Farida, R., & Choirun Nisa, F. (2015). Ekstraksi Antosianin Limbah Kulit Manggis Metode

Microwave Assisted Extraction (Lama Ekstraksi dan Rasio Bahan: Pelarut). Jurnal Pangan

Dan Agroindustri, 3(2), 362–373. Retrieved from https://jpa.ub.ac.id/index.php/jpa/arti

cle/view/152

Fitrihana, N. (2007). Teknik Eksplorasi Zat Pewarna Alam dari Tanaman di Sekitar Kita untuk

Pencelupan Bahan Tekstil. Universitas Negeri Yogyakarta,1(2), 3–4.

Haniyah, L. (2014). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Head Together) di

Sertai Metode Ekperimen Pada Pembelajaran IPA Fisika SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika,

(2301–9794), 3.

Ingrath, W., Nugroho, W. A., & Yulianingsih, R. (2015). Ekstraksi Pigmen Antosianin Dari Kulit Buah

Naga Merah (Hylocereus costaricensis) sebagai Pewarna Alami Makanan dengan

Menggunakan Microwave (Kajian Waktu Pemanasan dengan Microwave dan Penambahan

Rasio Pelarut Aquades dan Asam Sitrat). Jurnal Bioproses Komoditas Tropis, 3(3), 1–8.

Jalinus, N., Nabawi, R. A., & Mardin, A. (2017). The Seven Steps of Project Based Learning Model

to Enhance Productive Competences of Vocational Students. Atlantis Press,102(1), 251–

Khallili, R. M. A., Norhayati, A. H., Rokiah, M. y, Asmah, R., Nasir, M. M., & Muskinah, M. S. (2016).

Proximate Composition and Selected Mineral Determination in Organically Grown Red Pitaya

(Hylocereus sp.). Journal of Tropical Agriculture and Food Science, 34(2), 269.

Khasanah, L. U., Fathinatullabibah, & Kawiji. (2014). Stabilitas Antosianin Ekstrak Daun Jati (Tectona

grandis) terhadap Perlakuan pH dan Suhu. Jurnal Aplikasi Teknologi Pangan 3 (2), 3(2), 60–

Kwartiningsih, E., K, A. P., & Triana, D. L. (2016). Ekstraksi dan Uji Stabilitas Antosianin dari Kulit

Buah Naga Super Merah (Hylocereus costaricensis). Seminar Nasional Teknik Kimia

“Kejuangan,†1, 1–7.

Lestari, A., Amelia, E., & Marianingsih, P. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Ctl

(Contextual Teaching and Learning) Sebagai Bahan Ajar Siswa Sma/Ma Kelas Xii

Subkonsep Kultur in Vitro. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 32–44.

https://doi.org/10.21009/biosferjpb.10-1.5

Lorena, M., Kasrina, & Yani, A. P. (2019). Pengembangan LKPD Model Discovery Learning

Berdasarkan Identifikasi Mangrove di TWA Pantai Panjang Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dan

Pembelajaran Biologi, 3(1), 59–66.

Menengah, D. J. I. K. (2007). Pengelolaan Limbah Industri Pangan. Jakarta: Departemen

Perindustrian.

Murniati, M. M. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Mekanika Berdasarkan Analisis

Kompetensi. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 1(2), 67–73.

https://doi.org/10.1088/1751-8113/47/33/335205

Nugraha, R. S., Sumardi, & Hamdu, G. (2017). Desain Pembelajaran Tematik Berbasis Outdoor

Learning di SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 34–40.

Pratiwi, Y. (2010). Penentuan Tingkatan Pencemaran Limbah Industri Tekstil berdasarkan Nutrition

Value Coeficient Bioindikator. Jurnal Teknologi, 3(2), 129–137.

Pribadi, Y. S., Sukatiningsih, & Sari, P. (2014). Formulasi Tablet Effervescent Berbahan Baku Kulit

Buah Naga Merah (Hylocereus polyrhizus) dan Buah Salam (Syzygium polyanthum [Wight.]

Walp). Berkala Ilmiah PERTANIAN, 1, 86–89.

Pujilestari, T. (2014). Pengaruh Ekstraksi Zat Warna Alam dan Fiksasi Terhadap Ketahanan Luntur

Warna pada Kain Batik Katun. Dinamika Kerajinan Dan Batik, 31(1), 31–40.

Ranti, M. G., & Susilawati, E. (2019). Shasira Craft, Usaha Kerajinan Kain Perca Sasirangan Sebagai

Upaya Pemberdayaan Ibu-Ibu Warga Perumahan Seribu, Kecamatan Martapura, Kabupaten

Banjar, Provinsi Kalimantan Selatan. Jurnal

https://doi.org/10.34128/mediteg.v4i2.52.

Riadi, L., Ferydhiwati, W., & Loeman, L. D. S. (2014). Pengolahan Primer Limbah Tekstil dengan

Elektrokoagulasi dan Analisa Biaya Operasi. Reaktor, 15(2), 73–78.

Sari, C. W., & Helsy, I. (2018). Analisis Kemampuan Tiga Level Representasi Siswa Pada Konsep

Asam-Basa Menggunakan Kerangka DAC (Definition, Algorithmic, Conceptual). Jurnal

Tadris Kimiya, 2(Desember), 158–170.

Sari, Rohmah, S., Sobandi, O., & Nasrudin, D. (2020). Project Based Learning to Develop Student’s

Creativities and Characters in Designing Experiments Project Based Learning to Develop

Student’s Creativities and Characters in Designing Experiments. Journal of Physics:

Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/4/042086

Sari, S., & Hidayat, R. Y. (2017). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada

Praktikum Jenis- Jenis Koloid: Pendekatan Sainstifik. Jurnal Tadris Kimiya, 1(1), 32.

https://doi.org/10.15575/jta.v1i1.1155

Sari, S., Ratnasari, R., & Farida, I. (2016). Pengembangan Sikap Kreatif Siswa Pada Praktikum

Penjernihan Air. EduChemia (Jurnal Kimia Dan Pendidikan), 1(2), 124–136.

Simanjuntak, L., & Sinaga, C. (2014). Ekstraksi Pigmen Antosianin dari Kulit Buah Naga Merah

(Hylocereus polyrhizus). Jurnal Teknik Kimia USU, 3(2), 25–29.

Sinambela, P. N. J. M. (2013). Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran. EJournal Universitas Negeri Medan, 6, 17–29.

Siwa, Muderawan, & Tika. (2013). Pembelajaran Kimia Terhadap Keterampilan Proses Sains

Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan

Ganesha, 3(3), 1–13.

Sumarti, S. S. (2018). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Koloid Dengan

Lembar Kerja Praktikum Berorientasi Chemo- Entrepreneurship. Phenomenon: Jurnal

Pendidikan MIPA, 8(2), 175–184. https://doi.org/10.21580/phen.2018.8.2.2499

Wagiran, D. A., & S, S. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Peserta Didik

Kelas VIII Abstrak. Jurnal Pendidikan, 4(1), 1–8.

Widagdo, J. (2017). Pemanfaatan Sumber Daya Alam sebagai Bahan Pewarna Jati. Jurnal

DISPROTEK, 8(1), 67–80.

Yernisa, Gumbira Sa’id, E., & Syamsu, K. (2013). Aplikasi Pewarna Bubuk Alami dari Ekstrak Biji

Pinang (Areca catecha L.) pada Pewarnaan Sabun Transparan. Jurnal Teknologi Industri

Pertanian, 23(3), 30–198.

Yulianti, H., Hastuti, R., & Widodo, D. S. (2008). Ekstraksi dan Uji Kestabilan Pigmen Betasianin dalam

Kulit Buah Naga (Hylocereus polyrhizus) Serta Aplikasinya Sebagai Pewarna Tekstil. Jurnal

Kimia Sains Dan Aplikasi, 11(3), 84–89. https://doi.org/10.14710/jksa.11.3.84-89