Al-Qur’an sebagai Sumber Ilmu Pengetahuan

Main Article Content

Silfi Nurmalia Latifah
Cecep Anwar

Abstract

Al-Qur’an is the holy book that contains all thing that human need, including in the term of science. However, as a science base, al-Qur’an often understood only as a absolutely dogma. The purpose of this research is to present about: 1) the position of al-Qur’an in the human life; 2) the position of science in Islam; and 3) how to learn the Qur’an as a science base capacity. This research is the library research which is including in quantitave research. The result of this research showed that al-Qur’an is the holy book that be a guide for the human to face the problem of life. Al-qur’an also explain the important position of science as a main medium to face the crisis and create a good life. To achieve it, a certain method is needed to understanding the clues and the value of science in the Qur’an. What needs to avoided is using the doctrinal-dogmatis method to understanding the clues of science in the Qur’an, because the field of science is a difference domain with the field of faith.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Silfi Nurmalia Latifah, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Manajemen Pendidikan Islam, Program Pascasarjana

Cecep Anwar, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Manajemen Pendidikan Islam, Program Pascasarjana

References

Azwar, R. (1999). Metode Penelitian. Jakarta: Pustaka Pelajar.

Fahmi, A. K. (2017). Analisis Sumber Penegetahuan dalam Ayat Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 7, No. (2).

Falah, S. (2019). Pelatihan Mendeley dan Anti-Plagiat untuk Meningkatkan Kualitas Karya Ilmiah Mahasiswa. The Community Engagement Journal, Vol. 2, No. 2.

Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Akshara.

Ilham, M. (2017). Al-Qur’an sebagai Sumber Epistemologi. Rausyan Fikr: Jurnal Studi Ilmu Ushuluddin Dan Filsafat, Vol. 14 No. 1.

Iryani, E. (2017). Al-Qur’an dan Ilmu Pengetahuan. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, Vol. 17 No. 3.

Kartanegara, M. (2006). Reaktualisasi Tradisi Ilmiah Islam. Jakarta: Baitul Ihsan.

Kursini, S. (1999). Al Quran sebagai Sumber Pengetahuan. El-Harakah, Vol. 1, No. 3.

Leaman, O. (1989). Pengantar Filsafat Islam. Jakarta: Rajawali.

Ma’arif, A. S. (1985). Islam dan Masalah Kenegaraan. Jakarta: LP3ES.

Muhadjir, N. (1989). Wahyu dalam Paradigma Penelitian Ilmiah Pluralisme Metodologik. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Qutub, S. (2011). Sumber-Sumber Ilmu Pengetahuan dalam Al Qur’an dan Hadits. Humaniora, Vol. 2, No. 2.

Raharjo, M. D. (2002). Ensiklopedia Al Qur’an Tafsir Sosial Berdasarkan Konsep-Konsep Kunci. Jakarta: Paramadina.

Rahman, F. (1983). Tema Pokok Al Qur’an Terj Anas Mahtuddin. Jakarta: Bandung: Penerbit Pustaka.

Retno Mangestuti. (2017). Pengembangan Spiritulitas Remaja: Mengapa Remaja Laki-Laki Lebih Memerlukan Dukungan Keluarga Dalam Pengembangan Spiritualitas. Jurnal Psikoislamika.

Sarwar, H. G. (1994). Filsafat Al Qur’an (Z. M. Mursyid, Trans.). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Shihab, Q. (2005). Wawasan Al Qur’an: Tafsir Maudhu’i atas Berbagai Persoalan Umat. Bandung: Mizan.

Syafi’ie, I. (2000). Konsep Ilmu Pengetahuan dalam Al Qur’an (Pendekatan Tafsir Tematik). Yogyakarta: UII Press.

Turner, H. R. (2004). Sains Islam yang Mengagumkan: Sebuah Catatan terhadap Abad Pertengahan. Bandung: Nuansa Bandung.

Yahya, K. (1989). Teknologi Al-Qur’an. Medan: Lembaga Ilmiah Metafisika Tasawuf Islam (LIMTI).