Students' Mathematical Abstractive Reflective Thinking Ability Through Contextual Learning

Isi Artikel Utama

Akhmad Nurul Mutamam
Wati Susilawati
Iyon Maryono
Ida Nuraida

Abstrak

Deductive-axiomatic mathematical objects lead to low mathematical ability of students. Therefore, this study aims to examine students' mathematical contextual abstractive abilities. Case studies are used in this research using literature studies. The case in this study is the weak mathematical reflective ability of students who are used to find out the factors that cause the low mathematical reflective ability of students. The results showed that there was still a low ability to think abstractly and contextually mathematically because they were not used to the previous level and lack of experience

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Rincian Artikel

Bagian
Articles

Referensi

Asdarina, O., & Ridha, M. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Setara Pisa Konten Geometri. Numeracy, 7(2), 192–206. https://doi.org/10.46244/numeracy.v7i2.1167

Hidayati, A. R., Fadly, W., & Ekapti, R. F. (2021). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(1), 34–48.

Islamiati, M. P., & Zulkarnaen, R. (2022). Jurnal Didactical Mathematics Studi Kasus Kemampuan Abstraksi Matematis Siswa Kelas XII. 4(April), 127–137.

Jaenudin, J., Nindiasari, H., & Pamungkas, A. S. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 69. https://doi.org/10.31000/prima.v1i1.256

Khasanah, N., Nurkaidah, N., Dewi, R., & Prihandika, Y. A. (2019). The Process of Student’s Mathematic Abstract from Spatial Intelligence. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 9(2), 24. https://doi.org/10.20961/jmme.v9i2.48396

Kusumahadi, F., & Fitriyani, H. (2021). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Ditinjau dari Kecerdasan Intrapersonal. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(2), 167. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i2.9001

La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021

Pambudi, D. S., Iskarina, A. D., Oktavianingtyas, E., Susanto, S., & Hobri, H. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Aritmetika Sosial Berdasarkan Perbedaan Jenis Kelamin. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1926. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.4063

Rusmilah, D. S., Yusuf, Y., & Jaenudin, A. (2022). Model Pembelajaran Diskursus Multy Reprecentacy (Dmr) Berbantuan Alat Peraga Tangkis Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 120–126. https://doi.org/10.30605/proximal.v5i1.1642

Sari, H. J., Kusaeri, A., & Mauliddin. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Dalam Memecahkan Masalah Geometri. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 5(2), 56–66.

Setyawati, A., Rosyidah, U., & Astuti, D. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Melalui Model Quantum Learning Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 313–319. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1869

Susilawati, W., Nuraida, I. (2021). Mathematic connections through saintific prezi and lectora inspire. Journal of Physics : Conference Series1869. doi:10.1088/1742-6596/1869/1/012129

Susilawati, W.(2020). Meningkatkan kemampuan representasi multipel matematis serta kepercayaan diri mahasiswa melalui pembelajaran kontekstual. Monograf. Bandung. CV. Sentra Publikasi Indonesia.

Susilawati, W,. Widiastuti, T,. Abdullah, R. (2022) Pelatihan desain technological pedagogical, content knowledge pembelajaran matematis menuju pendidik profesional. Jurnal Wikrama Parahita.Vol 6 (1), 98-106. DOI: https://doi.org/10.30656/jpmwp.v6i1.3804.

Susilawati, W (2019).Peningkatan kemampuan berpikir statistis mahasiswa melalui challenge-based learning dengan strategi konflik kognitif. Jurnal analisa, Vol 5, No. 1, h 31- 40.

Sutrisna, N., Pramuditya, S. A., Raharjo, J. F., & Setiyani, S. (2021). Kemampuan abstraksi reflektif matematis siswa pada materi bangun ruang. Journal of Didactic Mathematics, 2(1), 26–32. https://doi.org/10.34007/jdm.v2i1.598