Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dengan Menggunakan Media Website di Era Kemajuan Teknologi 4.0

Main Article Content

Ina Maryana
Fuad Hilmi

Abstract

Technological advances in the 4.0 era have a very significant impact on the world of education, especially in learning Islamic religious education. This requires us as educators to strive to balance these advances so that the learning process is not monotonous by using only one learning method. The website is an alternative as a learning medium that can be used in the current era of technological advancement 4.0, so that the learning process can be done anytime and anywhere. Thus the purpose of this research is to examine more deeply about the innovation of Islamic religious education learning by using the website media in the era of technological advancement 4.0. This type of research is a qualitative research using the library research method as outlined descriptively. In the era of technological advancement 4.0, the relevant Islamic religious education learning media used today is website media. Because the website can provide convenience and speed in conveying information so that the learning process of Islamic religious education can run effectively and efficiently. So that the learning objectives can be achieved properly.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Chadidjah, S., Basyar, A. S., Mansur, A. S., & Zaqiyah, Q. Y. (2020). Inovasi Kurikulum Enterprenership sebagai Upaya Memandirikan Santri secara Ekonomi (Santri Preuner) di Pesantren Al-Ittifaq Bandung. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 13(1), 21–30.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W., Hambali, R., & Busro, B. (2021). Dampak Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa: Studi Kasus Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–8.

Fatimah, I. F. (2021). Strategi Inovasi Kurikulum. EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 2(1), 16–30.

Hayani, R. A., & Ilmiah, W. (2020). Inovasi Pembelajaran Di Masa Pandemi COVID-19: Kontekstualisasi Materi Pendidikan Agama Islam. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 3(1), 254–266.

Hidayat, A. W. (2020). Inovasi kurikulum dalam perspektif komponen-komponen kurikulum pendidikan Agama Islam. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 2(1), 111–129.

Ishak, I. (2021). KARAKTERISTIK PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA LEMBAGA PENDIDIKAN. FiTUA: Jurnal Studi Islam, 2(2), 167–178.

Lubis, M., & Yusri, D. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Learning (Studi Inovasi Pendidik MTS. PAI Medan di Tengah Wabah Covid-19). Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 1–18.

Ngongo, K. P., & Gafur, A. (2017). Hubungan keterlibatan dalam organisasi badan (BEM) dengan keterampilan berpikir kritis dan sikap demokratis mahasiswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 101–112.

Nurhidin, E. (2017). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Kontekstual Dan Pengembangan Budaya Religius Di Sekolah. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(1).

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.

Prasanti, D. (2018). Penggunaan media komunikasi bagi remaja perempuan dalam pencarian informasi kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 15–22.

Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2018). Revolusi industri 4.0 dan tantangan perubahan sosial. IPTEK Journal of Proceedings Series, 5, 22–27.

Purwahida, R. (2018). Problematika Pengembangan Modul Pembelajaran Baca Tulis Anak Usia Sekolah Dasar. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 127–137.

Rahim, A. R., Syufa’atus, S., & Triska, P. L. (2019). Pembuatan Web Desa Karanggeneng Sebagai Sarana Informasi Desa Dan Promosi Desa. DedikasiMU: Journal of Community Service, 1(1), 35–42.

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rizal, A. S., Rahmat, M., & Rizal, A. S. (2016). Efektivitas Multimedia Interaktif Flash Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 14(2), 165–183.

Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan dan tantangan pembelajaran berbasis teknologi informasi di era revolusi industri 4.0. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).

Wahid, A. (2018). Jurnal Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 5(2).

Wardan, K. (2020). Motivasi Kerja Guru Dalam Pembelajaran. Media Sains Indonesia.

Widodo, P. (2019). Perancangan Website E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Siswa Pada SMA N 3 Sragen. Indonesian Journal of Networking and Security (IJNS), 8(2).

Wijayanto, A. (2022). INOVASI, STRATEGI DAN IMPLEMENTASI SUPPORT SISTEM.

Yasyakur, M. (2017). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Sholat Lima Waktu. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09), 35.