Pendidikan Inklusi Dalam Pembinaan Moderasi Beragama

Isi Artikel Utama

Deden Syarif Hidayatulloh
Fuad Hilmi

Abstrak

This study aims to discuss inclusive education in fostering religious moderation at Telkom University. This research uses descriptive qualitative method. Research subjects were selected by purposive sampling. Data collection techniques include: observation, interviews, and documentation. The research subjects were Lecturers of Religion, administrators of the University Mosque, Mentoring Tutors, Islamic student work units, and students. Data analysis techniques using data collection, data reduction, data display, and verifying. The results and discussion of this study indicate that inclusive education implemented at Telkom University creates religious moderation within Telkom University. This is evidenced by the verification of the data with the data assessment rubric, that the results of observations, interviews, and documentation show that the development of religious moderation at Telkom University is through inclusive education. This study concludes that inclusive education is very appropriate in fostering religious moderation.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Rincian Artikel

Bagian
Articles

Referensi

Ahmad, N. (2019). Mengasah Potensi Kepribadian Anak melalui Pendekatan Komunikasi Positif. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(1), 152–168.

Amallia, S. (2019). Hakekat Agama Dalam Perspektif Filsafat Perenial. Indonesian Journal of Islamic Theology and Philosophy, 1(1), 1–18.

Aminuddin, A., & Kamaliah, K. (2022). Perencanaan Pendidikan Agama Islam Kontemporer. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 56–64.

Arifin. (2010). Penelitian Pendidikan. Lilin Persada Press.

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(1), 34–49.

Bustomi, A., & Zuhairi, Z. (2021). Aktualisasi Nilai-Nilai Moderasi dalam Pandangan Islam. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 5(2), 158–165.

Daffa Rifki Maulana. (2022). Wawancara dengan mahasiswa dan ketua Campus Da’wah Institute UniversitasTelkom.

Darmalaksana, W. (2020). Metode penelitian kualitatif studi pustaka dan studi lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Djamal, S. M. (2017). Penerapan Nilai-nilai Ajaran Islam dalam Kehidupan Masyarakat di Desa Garuntungan Kecamatan Kindang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Adabiyah, 17(2), 161–179.

Etikasari, N. W. (2018). Persepsi Mahasiswa Program Studi S1 Ppkn Universitas Negeri Surabaya Terhadap Wacana Intoleransi Di Media Sosial. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 6(01).

Fata, A., & Triono, M. (n.d.). Manifestasi Budaya Dalam Pendidikan Islam: Membangun Intelektualisme Budaya Dengan Nilai-nilai Pendidikan Islam. IAIN Tulungagung Research Collections, 10(2), 291–316.

Gunawan, H., Ihsan, M. N., & Jaya, E. S. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di SMA Al-Biruni Cerdas Mulia Kota Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(1), 14–25.

Herawati, N. I. (2016). Pendidikan Inklusif. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1).

Husaini Usman & Purnomo Setiady Akbar. (2000). Metodologi Penelitian Sosial. Bumi Aksara.

Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. HOLISTIK, Journal Of Social and Culture.

Jamaluddin, J. (2022). Implementasi Moderasi Beragama Di Tengah Multikulturalitas Indonesia. As-Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 7(1), 1–13.

Khotimah, H. (2020). Internalisasi Moderasi Beragama Dalam Kurikulum Pesantren. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 62–68.

Kurniawan, N. A., & Aiman, U. (2020). Paradigma Pendidikan Inklusi Era Society 5.0. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Mahrus. (2022). Wawancara dengan Dosen Pendidikan Agama dan Etika Islam Universitas Telkom.

Muhammad Deni Akbar. (2022). Wawancara dengan Ketua DKM Masjid Syamsul ’Ulum Universitas Telkom.

Poerwadarmanto, W. J. . (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Purwanto, Y., Qowaid, Q., & Fauzi, R. (2019). Internalisasi Nilai Moderasi Melalui Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 17(2), 110–124.

Rahayu, L. R., & Lesmana, P. S. W. (2020). Potensi Peran Perempuan dalam mewujudkan moderasi beragama di Indonesia. Pustaka, 20, 31–37.

Sastradiharja, E. E. J., Farizal, M. S., & Sutarya, M. (2020). Pendidikan Inklusi Di Perguruan Tinggi. Alim| Journal of Islamic Education, 2(1), 101–118.

Shihab, M. Q. (1995). Membumikan Al-Qur’an. Mizan.

Sulistyaningsih, M. (2021). Manajemen Pendidikan Inklusi di SMP Islam Al-Irsyad Cilacap. Institut Agama Islam Negeri Purwokerto (Indonesia).

Tiara. (2022). Wawancara dengan Badan Mentoring Universitas Telkom.

Ummah, R. (2021). Implementasi Nilai Pluralisme Dalam Pendidikan Islam. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 46–61.

Wathoni, K. (2013). Implementasi pendidikan inklusi dalam pendidikan Islam. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 99–109.

Yunita, E. I., Suneki, S., & Wakhyudin, H. (2019). Manajemen pendidikan inklusi dalam proses pembelajaran dan penanganan guru terhadap anak berkebutuhan khusus. International Journal of Elementary Education, 3(3), 267–274.