Analisis Penulisan Latar Belakang Penelitian mengacu Prototipe dengan Penerapan HOTS-Interrogation
Main Article Content
Abstract
This study aims to analyze the difficulties of master's level students in writing scientific articles, especially writing research backgrounds. This study uses a qualitative approach by applying the HOTS-interrogation method. The results and discussion of this study indicate that the background prototype is needed by the participants as a reference for writing research background, so that through the application of HOTS analysis, evaluation, and creation of research background writing can be carried out according to the prototype reference, and the interrogation method is then used to prove the ability of 21 participants. respondents in writing research background. This study concluded that the participants proved able to overcome difficulties in making research backgrounds through prototype reference through the application of HOTS-interrogation.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Agustina, R., & Ikhlas, A. (2022). Analisis Kesulitan Mahasiswa Menulis Karya Ilmiah di STKIP Muhammadiyah Sungai Penuh. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 5(4), 6–11.
Azam, I. F., & Rokhimawan, M. A. (2020). Analisis Materi IPA Kelas IV Tema Indahnya Kebersamaan dengan HOTS. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 21(1), 100–110.
Budhyani, I. D. A. M., & Angendari, M. D. (2021). Kesulitan dalam Menulis Karya Ilmiah. Mimbar Ilmu, 26(3), 400–407.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Design Thinking Hadis Pembelajaran, Riset & Partisipasi Masyarakat. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Fikra, H., & Darmalaksana, W. (2022). The Success of Student Scientific Publications: Case Study of Islamic Higher Education in Indonesia. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(4), 5463–5476.
Firmansyah, A., Qadri, R. A., & Arham, A. (2020). Pelatihan melalui Web Seminar terkait Publikasi Artikel untuk Menembus Jurnal Sinta 2 dan Scopus. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 5(2), 131–138.
Lestari, F. A., & Wijayati, P. H. (2021). Mengapa Menulis Skripsi Sulit? Selasar: Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 200–205.
Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dalam menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257–269.
Sofyan, F. A. (2019). Implementasi HOTS pada Kurikulum 2013. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 1–9.
Taqiyuddin, M., Mufidah, Z., Azizah, N., & Umami, H. (2021). Pelatihan Konversi Tugas Artikel Kuliah Menjadi Jurnal Ilmiah. Journal of Social Work and Empowerment, 1(1), 49–56.
Truong, K. D., & Tran, B.-C. N. (2022). Higher Order Thinking Skills in Teaching Academic Writing: Suggestions for Application. The New English Teacher, 16(1), 101–124.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Wahyudin Darmalaksana, A. K. (2021). Metode Interogasi untuk Penguatan Keterampilan Mahasiswa dalam Penulisan Akademik Berbasais Pedoman Formal Pendidikan Tinggi. Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Yuwono, M. R. (2021). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Menyusun Latar Belakang Penelitian Skripsi. Jartika: Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 4(2), 255–266.
Zuriati, D. (2017). Kesulitan Menulis Proposal Penelitian oleh Mahasiswa STIBA Persada Bunda Pekanbaru. Menara Ilmu, 11(74).