Keberhasilan Mahasiswa dalam Penulisan Artikel Ilmiah: Studi Kasus Kelas Menulis FAH UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Main Article Content
Abstract
The research aims to discuss student success in writing scientific articles. This research uses a qualitative approach by applying descriptive-analytical methods. The results and discussion show that students achieved success seen from motivation, efforts made, and achievements in scientific article writing practice. This research concluded that the participants had demonstrated success in writing scientific articles even though the training was still ongoing.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Al Banna, M. Z., & Liana, A. (2023). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Berbantukan Manajemen Referensi Mendeley. Jurnal Berdaya Mandiri, 5(1).
Anditasari, P., Fikra, H., Vera, S., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Percobaan Proyek Kontinum Penulisan Artikel dan Publikasi Ilmiah Mahasiswa. Gunung Djati Conference Series, 37, 161–172.
Aransyah, F., Bharata, W., Aulia, P. N., & Maulidia, A. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Mendeley bagi Mahasiswa dalam Pembuatan Daftar Pustaka. Plakat: Pelayanan Kepada Masyarakat, 3(1), 88–97. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30872/plakat.v3i1.5848
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/32855/
Darmalaksana, W. (2021). Panduan Penulisan Artikel Hasil Penelitian Mini Mahasiswa untuk Keluaran Mata Kuliah Bebasis Capaian Publikasi Jurnal Ilmiah. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung. http://digilib.uinsgd.ac.id/44446/
Darmalaksana, W. (2024a). Menyiapkan Sumber Daya Dosen dengan Tingkat Kebekerjaan Terampil: Studi Kasus Komunitas Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 129–136.
Darmalaksana, W. (2024b). Proyek Kontinum Publikasi Ilmiah Mahasiswa: Menggabungkan antara Kelas Reguler dan Kelas Pemantapan. Gunung Djati Conference Series, 37, 149–160.
Fikra, H., & Darmalaksana, W. (2022). The Success of Student Scientific Publications: Case Study of Islamic Higher Education in Indonesia. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(4), 5463–5476.
Fikra, H., Vera, S., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Analisis Kebutuhan Berprestasi dalam Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa: Studi Komunitas ATLAS FUSHPI UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal Perspektif, 8(1), 117–136.
Fitriani, F., Fikra, H., Vera, S., & Darmalaksana, W. (2024). Arah Pengelolaan Jurnal Ilmiah Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 118–128.
Fitriani, F., Nurdiyanto, N., & Mintarsih, M. (2023). Analisis Taksonomi Bloom dalam Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah dengan Penerapan Design Thinking. Jurnal AbdiMU (Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 6–14.
Fitriani, F., Vera, S., & Fikra, H. (2024). Model MBKM Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 85–94.
Hany, S., Daulay, D. E., Bangun, N. B., & Syafrawali, S. (2021). Sosialisasi tentang Citation & Reference Manager Menggunakan Aplikasi Mendeley. J-LAS (Journal Liaison Academia and Society), 1(3), 42–52.
Mulyanti, C. C., & Darmalaksana, W. (2021). Writing Sprints untuk Publikasi Ilmiah Mahasiswa pada Pembelajaran Berbasis Capaian: Sebuah Penelitian Tindakan Kelas. Journal of Society and Development, 1(2), 59–64. https://journal.medpro.my.id/index.php/jsd/article/view/70
Nur Sholihat, N., Almunawir, N., Ikhsan, M., & Darmalaksana, W. (2021). Sukses Menulis Artikel Jurnal: Mahasiswa mengirim Tahapan dan Dosen memberi Umpan Balik. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–8. http://digilib.uinsgd.ac.id/44513/
Parluhutan, A. (2020). Objek Formal & Material Filsafat Ilmu serta Implikasinya dalam Pendidikan. Jurnal Pionir, 7(3).
Rahmah, S. (2023). Destinasi Wisata Ilmiah: Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Melalui Metode Coaching Clinic. Gunung Djati Conference Series, 28, 60–73.
Rheny, R., Elita, F. M., & Perbawasari, S. (2020). Peningkatan Publikasi Karya Ilmiah sebagai Upaya Branding Universitas Padjadjaran menuju World Class University. Ilmu Komunikasi UNPAD, 148.
Rima Novita, S., Metty, S., Zainur, F., Tia, M., & Bertha, N. (2021). Pembuatan Modul Panduan Penulisan Mini Riset Mahasiswa Bahasa Jepang D3. Universitas Darma Persada.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Vera, S., Anditasari, P., Fikra, H., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Manual, Prosedur, dan Instruksi Kerja Proyek Kontinum Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa. Gunung Djati Conference Series, 37, 173–182.
Vera, S., Fikra, H., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Bagaimana Mahasiswa Bisa Menulis Artikel Ilmiah? Studi Pengalaman FUAD UIN Mahmud Yunus Batusangkar. Gunung Djati Conference Series, 37, 14–30.
Vera, S., Fitriani, F., & Fikra, H. (2024). Sejarah Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 42–57.