Analisis Kritis Filosofis Epistemologi Irfani dalam Tradisi Spritualisme Islam

Main Article Content

Muhammad Adres Prawira Negara

Abstract

Science is currently one of the factors that lead to the progress of mankind. However, this does not suddenly come without the dynamics in obtaining it. Basically, humans have various tools to be used as sources of knowledge, including the five senses used to analyze external objects, the mind used to process the objects obtained, and the heart is a source of knowledge that obtains internal objects that are present in the human soul. The purpose of this study is to examine the epistemology of Irfani in the Islamic tradition. In preparing this research, the researcher used a qualitative method with a literature study approach. The results of this study explain the source of knowledge in Islam, namely irfani in depth. When humans have reached the peak of the stages to gain irfani knowledge, then it can be ascertained that one's heart is pure.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Muhammad Adres Prawira Negara, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Aqidah dan Filsafat Islam, Fakultas Ushuluddin

References

Abshor, M. U. (2018). Epistemologi Irfani (Sebuah Tinjauan Kajian Tafsir Sufistik). Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alquran dan Tafsir, 3(2), 249.

Ahmad, M. (1994). Ilmu dan Keinginan Tabu: Epsitemologi Dalam Filsafat. Bandung: Trigenda Karya.

al-Rasyidin, & Ja’far. (2015). Filsafat Ilmu dalam Tradisi Islam. Medan: Perdana Publishing.

Andiyanto, T. (2012). Konsep Epistemologi Irfani dalam Kaitannya dengan Ilmu Tasyawuf. Jurnal Penelitian dan Pendidikan STIT Ibnu Rusyd, 2(2), 1–15.

Baker, A., & Zubair, C. A. (1990). Metodologi Penelitian Filsafat. Yogyakarta: Kanisius.

Hasanil Asy, M. (2018). Menyingkap Tabir Dibalik Efistemologi Irfani. Jurnal Tarbawi 2(1).

Jalajuddin. (2013). FIlsafat Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Rajawali Pers.

Kartanegara, M. (2003). Menyibak Tirai Kejahilan: Pengantar Epistemologi Islam (1st ed.). Bandung: Mizan.

Kartanegara, M. (2007). Nalar Religius: Memahami Hakikat Tuhan, Alam, dan Manusia. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama.

Ma’arif, S. (2007). Revitalisasi Pendidikan Islam. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.

Mutholingah, S., Ma’had Aly, S., & Malang -Indonesia, A.-H. (2020). Tasawuf ’Irfani dan Implementasinya dalam Pendidikan Agama Islam. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 35–55.

Qomar, M. (2005). Epistemologi Pendidikan Islam: Dari Metode Rasional Hingga Metode Kritik. Jakarta: Erlangga.

Rangkuti, C. (2016). Implementasi Metode Bayani, Burhani, Tajribi dan ‘Irfani dalam Studi Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Waraqat, 1(2), 1–12.

Shihab, Q. M. (2008). Dia dimana-mana: Tangan Tuhan di balik Setiap Fenomena (6th ed.). Jakarta: Lentera hati.

Shihab, Q. M. (2011). Membumikan Al-Qur’an jilid 2: Memfungsikan Wahyu dalam Kehidupan. Jakarta: Lentera Hati.

Sholeh, K. (2013). FIlsafat Islam dari Klasik Hingga Kontemporer. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sudarminta, J. (2002). Epistemologi Dasar: Pengantar Filsafat Pengetahuan. Yogyakarta: Kanisius.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Surajiyo. (2010). Filsafat Ilmu dan Perkembangannya di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Tafsir, A. (2013). Filsafat Umum: Akal dan Hati Sejak Thales Sampai Capra. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Yazdi, H. M. (1994). Ilmu Huduri. Bandung: Mizan.