Hadis tentang Kejujuran sebagai Spirit untuk Generasi Milenial di Tanah Air

Main Article Content

Wafa Salsabila Sakinah
Ilim Abdul Halim
Dadang Darmawan

Abstract

This study aims to discuss the hadith about honesty. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about honesty in Muslim history No. 4721. The results and discussion of this study indicate that the status of quality hadith hasan li ghairihi that meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the hadith narrated by Muslim No. 4721 is relevant to be used as a spirit, motivation, actualization of honesty for the millennial generation in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Wafa Salsabila Sakinah, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin

Ilim Abdul Halim, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin

Dadang Darmawan, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin

References

Alis, M. K. B. I. N. (2017). Perawi yang Tertuduh sebagai Syiah dalam Shahih al-Bukhari. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Amin, M. (2017). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Kejujuran pada Lembaga Pendidikan. TADBIR: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, vol.1.

Arif, M. (2021). Akhlak Islami & Pola Edukasinya. In Jakarta: Kencana. Prenada Media.

Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.

Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.

Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 2(2), 245–258.

Djuharnedi, D. (2019). Pendidikan Kejujuran dalam Perspektif Hadits dalam Kitab Shahih Muslim (Kajian Materi dan Metode Pembelajaran). Al-Qalam: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 7(2).

Hanipatudiniah, M. (2021). Pembinaan Nilai-nilai Kejujuran Menurut Rasulullah Saw. Department of Hadith Science, Faculty of Usuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(1), 1–23.

Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.

Maulana, L. (2017). Kitab Suci dan Hoax: Pandangan Alquran dalam Menyikapi Berita Bohong. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 2(2), 209–222.

Muhammad, as-Sughayyir, Sulaiman bin; al-Hamd, M. bin I. (2004). Shidiq dan Kadzib: Ulasan Tuntas Kejujuran dan Kebohongan. Darus Sunah Press.

Nizar, M. (2018). Prinsip Kejujuran dalam Perdagangan Versi Islam. Jurnal Istiqro, 4(1), 94.

Nurdin, A., Sulastri, I., & Mahriani, R. (2021). Komunikasi Sosial Generasi Milenial di Era Industri 4.0. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2).

Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/

Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).

Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Amal Bakti Press.

Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.

Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi (2nd ed.). Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.

Zulmaizarna, Z. (2009). Akhlak Mulia bagi Para Pemimpin. In I. M. Zen (Ed.), Pustaka Al-firiis. Pustaka Al-Fikriss.