Jihad Merawat Orang Tua Lanjut Usia: Studi Kritik Hadis
Main Article Content
Abstract
This study aims to discuss the hadith about jihad. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about jihad in the history of Tirmidhi No. 1594. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith is authentic with the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam in the implementation of jihad. This study concludes that the hadith narrated by Tirmidhi No. 1594 is relevant to be used as a basis for carrying out jihad in the form of care for elderly parents, especially those who are sick.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Al-Hamat, A., Mujahidin, E., Tamam, A. M., & Hafidhuddin, D. (2016). Pendidikan Jihad Menurut Imam Bukhari (Studi Naskah Hadits-hadits Kitab al-Jihad dalam Shahih Bukhari). Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 204. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v5i2.588
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.
Darmalaksana, W. (2021). Model Pendampingan Lanjut Usia Penyintas Covid-19. Al-Khidmat, 4(2), 130–136.
Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 2(2), 245–258.
Fahmi, R. M. (2021). Menuju Ma’rifat dan Hakikat melalui Jihad dalam Menuntut Ilmu: Studi Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(2), 259–271. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14565
Kamaruddin. (2008). Jihad dalam Perspektif Hadis. Jurnal Hunafa, 5(No 1), 101–116.
Kerwanto, K. K. (2021). Konsep Jihad dalam Al-Quran. MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 6(2), 151–171. https://doi.org/10.24090/maghza.v6i2.5905
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.
Ngadhimah, M., & Huda, R. (2015). Konsep Jihad Menurut M. Quraish Shihab dalam Tafsir Al-Mishbah dan Kaitannya dengan Materi Pendidikan Agama Islam. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 13(1), 1. https://doi.org/10.21154/cendekia.v13i1.234
Rahman, A. (2018). Memahami Jihad dalam Perspektif Islam (Upaya Menangkal Tuduhan Terorisme dalam Islam). J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 141–158. https://doi.org/10.18860/jpai.v4i2.5427
Saltanera. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam.
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi (2nd ed.). Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.