Meneladani Akhlak Rasulullah Saw. dalam Perspektif Hadis: Studi Takhrij dan Syarah Hadis
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the hadith about imitating the morals of the Prophet Muhammad. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about the morals of the Prophet Muhammad. in the history of Tirmidhi No. 1930. The results and discussion of this study indicate that the status of hasan li ghairihi hadiths that meet the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the hadith narrated by Tirmidhi No. 1930 is relevant to be used as a motivation to always imitate the morals of the Prophet Muhammad. in doing good.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Alis, M. K. B. I. N. (2017). Perawi yang Tertuduh sebagai Syiah dalam Shahih al-Bukhari. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Amran, A. (2012). Konsep Adil dan Ihsan Menurut Aqidah, Ibadah dan Ahlak. HIKMAH: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi Islam, 6(2), 102–113.
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.
Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Habibah, S. (2015). Akhlak dan Etika dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar, 1(4), 73–87.
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.
Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadis. Bandung: Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Bandung: Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Bandung: Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.
Sudarmoko. (2016). Keburukan dalam Perspektif Al-Qur’an. Dialogia, 12(1), 150.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Wahid, A. H., Muali, C., & Sholehah, B. (2018). Pendidikan Akhlak Perspektif al-Ghazali. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 7(2), 282–314.
Yuniendel, R. K., & Nelwati, S. (2019). Meneladani Rasulullah SAW sebagai Pendidik yang Memudahkan. Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.15548/mrb.v2i1.324