Jual Beli melalui E-Commerce dalam Pandangan Hadis: Studi Takhrij dan Syarah Hadis
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the Hadith about labor in buying and selling through e-commerce. This research uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about hard work in Imam al Bukhari's narration No. 1930. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith is of saheeh quality that meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the Hadith narrated by Bukhari No. 6832 is relevant to be used as a basis for buying and selling through e-commerce while still paying attention to the aspects of labor and prudence so that they are in accordance with Islamic law.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Aco, A., & Endang, A. H. (2017). Analisis Bisnis E-Commerce pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Jurnal Teknik Informatika, 2, 1–13.
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.
Darmalaksana, W. (2022a). Filsafat dan Politik Hukum Islam Perbankan Syariah. Sentra Publikasi Indonesia.
Darmalaksana, W. (2022b). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W. (2022c). The need for social theology to strengthen the social functions of Islamic banking in Indonesia. HTS Teologiese Studies/Theological Studies, 78(1), 1–13.
Kamilah, N. F. P. P. (2021). Transaksi Dropshipper Melalui E-Commerce: Studi Takhrij dan Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(2).
Kurniawati, A. D. (2019). Transaksi E-Commerce dalam Perspektif Islam. El-Barka: Journal of Islamic Economics and Business, 2(1), 90. https://doi.org/10.21154/elbarka.v2i1.1662
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.
Mujiatun, S. (2013). Jual Beli dalam Perspektif Islam: Salam dan Istisna’. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 13, 202–216.
Pekerti, R. D., & Herwiyant, E. (2018). Transaksi Jual Beli Online dalam Perspektif Syariah Madzhab As-Syafi’i. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 20(2).
Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadis. Bandung: Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Bandung: Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Bandung: Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.