Konsep Mendidik Anak di Era Modern dalam Perspektif Hadis: Studi Syarah dan Takhrij Hadis
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss hadith about the concept of educating children in the modern era. This research uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about the concept of educating children in the modern era based on the hadith narrated by Imam Muslim No. 3084. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith is of sahih quality that meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the Hadith narrated by Muslim No. 3084 is relevant to be used as a motivation to develop oneself into a successful parent in educating children.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Attaqiya, N., Nasokah, N., & Muntaqo, R. (2019). Konsep Mendidik Anak menjadi Qurrota A’yun dalam Islam. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Pendidikan, 20(2).
Azhari. (2014). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam (Kajian Surat al-Luqman Ayat 12-15). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.
Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Hafizh, A. (1997). Mendidik Anak Bersama Rasulullah. Bandung: Al-Bayan.
Himmah, F. (2019). Implementasi Hadis Mendidik Anak dalam Keluarga Berpoligami. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Mansyur. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.
Saleh, A. (2005). Teori-teori Pendidikan Berdasarkan Al-Quran. Jakarta: Rineka Cipta.
Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadis. Bandung: Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Bandung: Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Bandung: Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.
Suparta, M. (2002). Ilmu Hadis. In Jakarta: PT RajaGrafindo Persada. Amal Bakti Press.
Suriyansyah, A. (2011). Landasan Pendidikan. Comdes.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.