Keutamaan Ilmu dan Menuntut Ilmu Menurut Perspektif Hadits dalam Masyarakat 5.0
Isi Artikel Utama
Abstrak
The purpose of this study is to discuss the virtues of knowledge and studying according to the hadith perspective in society 5.0. This research uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith takhrij, while the material object is the hadith of Ibn Majah No. 219. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith hasan li ghairihi quality that meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the hadith narrated by Ibn Majah No. 219 is relevant to be used as a basis for studying for the Muslim generation in society 5.0 in the country.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Ali, N. (2009). Pendidikan Islam dari Paradigma Klasik hingga Kontemporer. UIN Malang Press.
Darani, N. P. (2021). Kewajiban Menuntut Ilmu dalam Perspektif Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(1), 133–144.
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.
Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W., & Priatna, T. (2022). Model Studi Hadis Metode Mutakhir Ide Masyarakat 5.0. Gunung Djati Conference Series, 8, 985–997.
Destria, D., Huriani, Y., & Darmalaksana, W. (2022). Ide Mewujudkan Masyarakat 5.0 di Indonesia: Studi Takhrij dan Syarah Hadis Kontemporer. Gunung Djati Conference Series, 8, 843–856.
Fahmi, R. M. (2021). Menuju Ma’rifat dan Hakikat melalui Jihad dalam Menuntut Ilmu: Studi Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(2), 259–271. https://doi.org/10.15575/jra.v1i2.14565
Manik, W. (2017). Kewajiban Menuntut Ilmu. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2), 17.
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.
Rahmawati, S. (2019). Bunga Rampai: Pendidikan Agama Islam. Ilmu Pengetahuan Dalam Pandangan Islam, 1–140.
Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka.
Santalia, I. (2013). Metode Ilmu Menurut Perspektif Al-Qur’an. Tafsere, 1(1), 65–74.
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadis. Bandung: Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Bandung: Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.
Tahir, G. (2017). Kitab-kitab Ulum al-Hadis. Jurnal Al-Hikmah, XIX(2), 1–14.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.