Pandangan Abraham Maslow tentang Memanusiakan Manusia untuk Pemaknaan pada Era Modern di Indonesia

Isi Artikel Utama

Siti Latifah Agistiani

Abstrak

This study aims to discuss Abraham Maslow's views on humanizing humans for meaning in the modern era in Indonesia. This study uses a qualitative approach by applying the method descriptive-analytical. The formal object of this research is the view of Abraham Maslow, while the material object is humanizing humans. The scope of research is in the modern era. The rest, the context of this research is in Indonesia. The results and discussion in this study indicate that education is the beginning of the formation of a child's character with the aim of humanizing humans. Education in Indonesia has also initiated an independent learning program "strengthening character education" and the same is true of Abraham Maslow's theory of humanism where education frees up a student to be more creative with the aim of being able to bring out his creativity or talent within himself. This research concludes thatAbraham Maslow's views on humanizing humans for meaning in the modern era in Indonesia have been successfully applied to their education and Indonesia has been named the world's most friendly countries based on the Expat Insider 2022 survey version of Internations Indonesia occupies second place after Mexico. This happens from a smile, mutual respect, and respect amidst the differences and shortcomings that exist. This study recommends that the institutions and organizations of education and social services for the community always strengthen the attitude of humanizing humans in Indonesia.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Rincian Artikel

Bagian
Articles
Biografi Penulis

Siti Latifah Agistiani , UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Jurusan Aqidah dan Filsafat Islam Fakultas Ushuluddin

Referensi

Ahmadi, A., & Supriyanto. (2004). Psikologi Belajar. PT Asdi Mahasetya.

Algayoni, Husaini. (2022). Manusia Memanusiakan Manusia. Diakses pada 13 Mei 2023 dari https://www.readers.id/read/manusia-memanusiakanmanusia/index.html#amp_tf=Dari%20%251%24s&aoh=16839449858092&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.readers.id%2Fread%2Fmanusia-memanusiakan-manusia%2Findex.html

Apriani, Dewi. (2022). Gerakan Pengutan Pendidikan Karakter (PPK). Diakses pada 13 Mei 2023 dari https://disdik.mataramkota.go.id/2022/01/11/gerakan-penguatan-pendidikan-karakter-ppk/

Arifin, M. (2010). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Armedyatama, F. (2021). Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. An-Nuha, 1(1), 11-18.

Aryanto, H., Azizah, M. D., Nuraini, V. A., & Sagita, L. (2021). Inovasi Tujuan Pendidikan di Indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(10), 1430–1440.https://doi.org/10.47387/jira.v2i10.231

Boeree, C. G. (2006). Abraham Maslow. Personality theories.

Budi Agus Sumantri, d. N. (2019). Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya Terhadap Pembelajaraan Pneididkan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dasar, 1.

Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35-52.

Darmalaksana, Wahyudin. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, Wahyudin. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Bandung: Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Dewantara, N. D. (2012). Kebahagiaan Sejati (Authentic Happiness) Remaja dengan Latar Belakang Keluarga Broken Home: Studi Kasus di Panti Asuhan Nurul Abyadh Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Endemik, Fajar. (2022). Fajar Endemi Unika dalam Wacana Publik. Semarang: Unika Soegijapranata.

Fikana, Andrean W. (2017). Kegiatan-kegiatan Pendidikan Karakter. Diakses pada 13 Mei 2023 dari https://indonesiabaik.id/infografis/kegiatan-kegiatan-pendidikan-karakter-2

Fisipol. (2022, 8 Juni). Manusia Memanusiakan Manusia. Diakses pada 10 April 2023 dari https://fisipol.uma.ac.id/manusia-memanusiakan-manusia/

Fitri, S. (2017). Dampak Positif dan Negatif Sosial Media terhadap Perubahan Sosial Anak. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran.

Khumairanura. (2010). Pendidikan Yang Memanusiakan Manusia. Diakses pada 12 Mei 2023 dari https://khumairanura.blogspot.com/2010/07/pendidikan-yang-memanusiakan-manusia.html

Koeswara E. (1991). Teori-teori kepribadian (Bandung :PT Eresco 1991).

Mumun, muniroh, Siti. (2011). Penerapan Aliran Psikologi Humanistik: Jurnal Forum Tarbiyah, No. 1 Vol. 9.

Mutia, Annissa. (2022). Indonesia Masuk Daftar Negara Paling Ramah Sedunia 2022. Diakses pada 06 Mei 2023 dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/09/19/indonesia-masuk-daftar-negara-paling-ramah-sedunia-2022

Nasution, S. (2006). Kurikulum dan Pengajaran. Bumi Aksara.

Nurafifah, Erllayusi. (2021). Enerapan Teori Humanistik Abraham Maslow Oleh Tokoh Sensei dlam Anime Haikyu Karya Haruichi Furudate dan Kaitannya dengan Metode Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam Indonesia.

Parluhutan, Alboin. (2020). Objek Formal & Material Filsafat Ilmu serta Implikasinya dalam Pendidikan. Jurnal Pionir.

Perni, N. N. (2018). Penerapan Teori Belajar Humanistik dalam Pembelajaran. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 105-113.

Puji Sumarsono, d. (2020). Belajar dan Pembelajaran di Era Milenial. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Rachmahnah, R. S. (2018). Psikologi Humanistik dan Aplikasinya dalam

Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 101.

Rachmahnah, R. S. (2018). Psikologi Humanistik dan Aplikasinya dalam

Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 101.

Rusdiana, Ahmad & Arifin, Bambang Samsul. (2020). Antropologi Metode dan Teknik Memanusiakan manusia. Bandung: Pustaka Tresna Bhakti Bandung YSDP Al-Mishbah Cipadung.

Suciati & Irawan, P. (2001). Teori Belajar dan Motivasi. Jakarta: Depdiknas, Dirjen PT, PAU.

Sumantri, B. A., & Ahmad, N. (2019). Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar

Takdir, M. (2014). Pendidikan Yang Mencerahkan. UMM Press.

Tiningrum, J. S. (2013). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.