Tutor Menulis Penentu Keberhasilan? Studi Academic Writing FUA UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss writing tutors as a determinant of success in training students to write scientific articles. This study uses a qualitative approach by applying the case study method. The results of the study and discussion show that various factors determine success, such as modules, writing tutors, participant motivation, and support systems. Specifically related to writing tutors, there are various roles that have been carried out, such as helping facilitators, explaining modules, providing tips and tricks and strategies for writing scientific articles, assisting participants in writing step by step, implementing the peer group model well, creating a fluid and enjoyable atmosphere, and others. This study concludes that writing tutors have a significant role in determining the success of implementing scientific article writing training in the Indonesian student environment.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Alfalah, A., Wulandesember, N. S., & Fauzan, K. (2024). Keterbacaan Struktur Pendahuluan Artikel Ilmiah Jurnal Online Fokus Pendidikan Terakreditasi Sinta-4-6. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 3(1), 129–140.
Darmalaksana, W. (2021). Pelatihan Penulisan Artikel untuk Keberhasilan Mahasiswa dalam Publikasi Ilmiah. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–15.
Darmalaksana, W. (2024a). Bagaimana Peluang Pengembangan Kelas Menulis? Belajar dari Writing Lab Humanities Universiteit Leiden Belanda. Gunung Djati Conference Series, 37, 238–252.
Darmalaksana, W. (2024b). Menyiapkan Sumber Daya Dosen dengan Tingkat Kebekerjaan Terampil: Studi Kasus Komunitas Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 129–136.
Darmalaksana, W. (2024c). Sosialisasi Modul Kelas Menulis pada Peserta Pelatihan Kompetensi Dosen Pemula (PKDP) di UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 262–272.
Darmalaksana, W., Fikra, H., Vera, S., & Fitriani, F. (2024). Data Pencapaian Publikasi Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung Tahun 2019-2023. Gunung Djati Conference Series, 37, 58–71.
Darmalaksana, W., & Kurnia, A. (2021). Metode Interogasi untuk Penguatan Keterampilan Mahasiswa dalam Penulisan Akademik Berbasis Pedoman Formal Pendidikan Tinggi. Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W., Kurnia, A., Fikra, H., & Fitriani, F. (2024). Evaluasi Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Mahasiswa Lintas PTKI di Indonesia. Gunung Djati Conference Series, 37, 1–13.
Faisal, B., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Keberhasilan Mahasiswa dalam Penulisan Artikel Ilmiah: Studi Kasus Kelas Menulis FAH UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 191–200.
Fikra, H., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Keberhasilan Penerapan Modul Kelas Menulis dalam Latihan Menulis Artikel Ilmiah di Sekolah Menulis FUDA IAIN Kediri. Gunung Djati Conference Series, 37, 285–295.
Fikra, H., Fitriani, Firdaus, M. Y., Vera, S., & Darmalaksana, W. (2024). Solusi Problem Aplikasi Modul Kelas Menulis Melalui Peer Group: Kasus Latihan Menyusun Formula Penelitian. Gunung Djati Conference Series, 37.
Firdaus, M. Y., & Darmalaksana, W. (2024). Siapa Tutor Menulis? Tinjauan Writing Lab Humanities Universiteit Leiden dan Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 253–261.
Fitriani. (2024). Dekan Apresiasi Peserta Tercepat Menulis Artikel Ilmiah di Academic Writing 3 FUA UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon.
Fitriani, F., Fikra, H., Vera, S., & Darmalaksana, W. (2024). Arah Pengelolaan Jurnal Ilmiah Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 118–128.
Jumanto, J., Waluyo, D. E., Purwatiningsih, A. P., Andono, P. N., Nugroho, R. A., Ramayanti, I., & Minghat, A. D. Bin. (2024). IMRAD, synthesis, and hedging within expert academic writing to encourage a world discussion platform. Studies in English Language and Education, 11(3), 11.
Mulyanti, C. C., & Darmalaksana, W. (2021). Writing Sprints untuk Publikasi Ilmiah Mahasiswa pada Pembelajaran Berbasis Capaian: Sebuah Penelitian Tindakan Kelas. Journal of Society and Development, 1(2), 59–64. https://journal.medpro.my.id/index.php/jsd/article/view/70
Vera, S., Anditasari, P., Fikra, H., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Manual, Prosedur, dan Instruksi Kerja Proyek Kontinum Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa. Gunung Djati Conference Series, 37, 173–182.
Vera, S., Fikra, H., Fitriani, F., & Darmalaksana, W. (2024). Bagaimana Mahasiswa Bisa Menulis Artikel Ilmiah? Studi Pengalaman FUAD UIN Mahmud Yunus Batusangkar. Gunung Djati Conference Series, 37, 14–30.
Vera, S., Fitriani, F., & Fikra, H. (2024). Sejarah Kelas Menulis Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Gunung Djati Conference Series, 37, 42–57.