Pengaruh Doktrin Konstruktivisme Budaya Bangsa Belanda Sebagai Negara Kolonialisme Terhadap Tipologi Bangsa Indonesia Sebagai Negara Post-Kolonialisme
Isi Artikel Utama
Abstrak
This research explores the significant impact and complex implications of Dutch colonial cultural constructivism on post-colonial Indonesia. Through a combined approach of historical analysis, literature review, and empirical case studies, the study unveils how the cultural constructivism of the colonial powers, such as the social classification of "native" and "non-native," education systems, and other cultural typologies, have doctrinally shaped the structures of social, political, and cultural identity that are still palpable and entrenched in the contemporary Indonesian societal constructs. These concrete findings underscore the crucial importance of a deeper understanding of colonial heritage in formulating effective policies and constructivism to address contemporary challenges, including social inequality, preservation of national identity, and the establishment of inclusive interethnic relationships. Utilizing qualitative methods, this research inherently acknowledges that reinforcing self-identity and solidifying identity is a necessity for any nation, while also providing valuable insights for policymakers, academics, and the general public on how colonial history continues to shape incidental social dynamics and determine political behavior patterns in Indonesia. This should ideally be done with the aim of paving the way for a more inclusive, flexible, and fair approach to national development in anticipation of Indonesia's golden future.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Afandi, Alifia Nurhusna, Aprilia Iva Swastika, and Ervin Yunus Evendi. "Pendidikan pada masa pemerintah kolonial di hindia belanda tahun 1900-1930." Jurnal Artefak 7.1 (2020): 21-30.
Alamsyah, Rahmad, Imadah Thoyyibah, and Tri Novianti. "Pengaruh Teori Receptie Dalam Politik Hukum Kolonial Belanda Terhadap Hukum Islam Dan Hukum Adat Dalam Sejarah Hukum Indonesia." PETITA 3.2 (2021): 343-362.
Arifin, Faizal. "Pembelajaran Sejarah pada Masa Kolonialisme Belanda." Jurnal Pendidikan Sejarah 9.2 (2020): 126-152.
Asri, Fadhila Husna. "Pola Kolonisasi Pemerintah Kolonial Hindia Belanda Di Lampung Dan Mapili (1905–1942)." Candi: Jurnal Pendidikan dan Penelitian Sejarah 22.1: 119-135. (2022).
Daulay, Haidar Putra, Et Al. "Kolonialisme Dan Dikotomi Pendidikan Di Indonesia." Islamic Education 1.1 (2021): 1-10.
Harkantiningsih, Naniek. "Pengaruh Kolonial Di Nusantara." Kalpataru 23.1 (2014): 67-80.
Hasnida, Hasnida. "Sejarah Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia pada Masa PRA Kolonialisme dan Masa Kolonialisme (Belanda, Jepang, Sekutu)." Kordinat 16.2 (2017): 237-256.
Heryanto, Ariel. Identitas Dan Kenikmatan. Kepustakaan Populer Gramedia, 2015.
Keling, Gendro. "Tipologi Bangunan Kolonial Belanda Di Singaraja." Tipologi Bangunan Kolonial Belanda Di Singaraja 29.2 (2016): 65-80.
Marut, Donatus Kladius. "Asean Dalam Neo Kolonialisme Dan Imperialisme." Konfrontasi: Jurnal Kultural, Ekonomi Dan Perubahan Sosial 2.1 (2015): 28-38.
Maysarah, Andi. "Perubahan Dan Perkembangan Sistem Hukum Di Indonesia." Warta Dharmawangsa 52 (2017).
Norrahman, Rezki Akbar, Et Al. "Pengaruh Politik Hukum Kolonial Belanda Terhadap Perkembangan Hukum Ekonomi Syariah." Journal Of Islamic And Law Studies 7.1 (2023).
Nur Laely, Nur Laely. Sistem pemerintahan kolonial Hindia Belanda di onderafdeling Bonthain 1905-1942. Diss. Universitas Negeri Makassar, 2018.
Prayudi, Gusti Muhammad, and Dewi Salindri. "Pendidikan pada masa pemerintahan kolonial belanda di Surabaya tahun 1901-1942 (Education on Dutch Government in Surabaya at 1901-1942)." Publika Budaya 3.1 (2015): 20-34.
Sarjito, Aris. "Dampak Penjajahan Belanda Terhadap Budaya Maritim Indonesia Dan Transformasi Identitas Nasional." Research Review: Jurnal Ilmiah Multidisiplin 3.1 (2024): 45-54.
Susanto, Dwi, and Rianna Wati. "Wacana Romantisme dalam Sejarah Sastra Indonesia Periode Kolonial Belanda (1900-1942)." Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya 5.1 (2019): 40-52.
Sultani, Zofrano Ibrahimsyah Magribi, and Yasinta Putri Kristanti. "Perkembangan Dan Pelaksanaan Pendidikan Di Zaman Kolonial Belanda Di Indonesia Abad 19-20." Jurnal Artefak 7.2 (2020): 91-106.
Syarif, M. Syarif M. "Politik Etis Pemerintah Kolonial Hindia Belanda Dan Pengaruhnya Terhadap Pesantren." INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan 5.1 (2019): 109-131.
Wahyono, Sugeng Bayu. "Menyoal Posisi Dan Peran Kebudayaan Indonesia Sebagai Rujukan Dunia." Jurnal Majelis: 23. (2016).
Wihardyanto, Dimas, and Sudaryono Sudaryono. "Arsitektur Kolonial Belanda Di Indonesia Dalam Konteks Sejarah Filsafat Dan Filsafat Ilmu." Langkau Betang: Jurnal Arsitektur 7.1 (2020): 42-56.
Zed, Mestika. "Warisan Penjajahan Belanda Di Indonesia Pasca-Kolonial (Perspektif Perubahan Dan Kesinambungan)." Diakronika 17.1 (2017): 88-103.