The Effectiveness of Moral Development in Early Childhood According to Hadith

Isi Artikel Utama

Yulia Sukma Rahma Pratiwi
Tamami Tamami

Abstrak

This study aims to discuss the effectiveness of moral development in early childhood according to the hadith. This research is a qualitative type that applies literature study with content analysis. The results and discussion of this study include an overview of early childhood, hadith on moral development, and methods that can be used in learning and moral development in early childhood. This study concludes that moral inculcation at an early age is very important, especially with today's conditions where there is a crisis of exemplary. Moral education must be carried out from an early age, before his character and personality are affected by an environment that is not in accordance with religious guidance. Therefore, in the coaching process requires a method that must really be considered in its application, so that it can affect every child's development. This study recommends for further research on the effectiveness of moral development in early childhood according to hadith through field studies with a case study approach

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Rincian Artikel

Bagian
Articles

Referensi

Darmalaksana, W. (2020). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-8.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020). Penelitian Metode Syarah Hadis Pendekatan Kontemporer: Sebuah Panduan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Diroyah: Jurnal Studi Ilmu Hadis, 59-68.

Dewi, D. E. (2012). PENGEMBANGAN PROGRAM PARENTING BAGI ANAK USIA DINI DENGAN PENDEKATAN PSIKOLOGI POSITIF DAN KARAKTER ISLAMI . Prosiding Seminar Nasional Psikologi Islami, 30.

Fahriani, L. (2016). Efektivitas Metode Bercerita dengan Buku Cerita Bergambar dalam mengembangkan Akhlak pada Anak Usia 4-6 Tahun di PAUD Purnama Karang Genteng Tahun Ajaran 2015/2016. Penerbit Universitas Islam Negeri Mataram.

fauziyah, n. l. (2017). POLA PEMBELAJARAN SUNNAH NABI DI TK ISLAM DAN SD ISLAM TERPADU . al-marhalah, 36.

Fauziyah, N. L. (2017). Pola Pembelajaran Sunnah Nabi di TK Islam dan SD Islam Terpadu. Penerbit Al Marhalah : Jurnal Pendidikan Islam. .

H. Nixson Husin, L. M. (2015). An-Nur. Hadis-hadis Pembinaan Akhlak, 16.

Husin, N. (2015). Hadis-hadis Nabi SAW tentang Pembinaan Akhlak. An-Nur.

Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University.

mawardi, i. (2015). SIGNIFIKANSI SUNNAH NABI DALAM KURIKULUM PEMBINAAN. tarbiyatuna, 84.

Mawardi, I. (2015). Signifikansi Sunnah Nabi dalam Kurikulum Pembinaan. Tarbiyatuna.

Megawati, T. S. (2016). Strategi Guru dalam Menanampak nilai-nilai Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini di TK Plus Al-Kautsar Malang. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Husna, Hilyatul., Wasik, Abdul (2021) Mahabbah Al-Ghozali as a Model of Education and Child Care, Jurnal Edukasi: Journal of Educational Research.

Nasional, P. K. (2007). Kerangka Dasar Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Balitbang Depdiknas.

putri, r. w. (2018). PENTINGNYA MENANAMKAN NILAI-NILAI AKHLAK PADA ANAK USIA DINI DI PAUD AL-IKHLAS MADIUN RENGAS LAMPUNG TENGAH. tarbiyah dan ilmu keguruan IAIN Metro Lampung.

Putri, R. W. (2018). Pentingnya menanamkan Nilai-nilai Akhlak pada Anak Usia Dini di PAUD Al-Ikhlas Madiun Rengas Lampung Tengah. Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung.

Rahman, H. S. (2005). konsep dasar pendidikan anak usia dini. yogyakarta: grafindo litera media.

rahman, u. (2009). karakteristik perkembangan anak usia dini. lentera pendidikan.

Sunanih. (2017). kemampuan membaca huruf abjad bagi anak usia dini bagian dari perkembangan bahasa. early childhood : jurnal pendidikan.

Syarifudin, A. (2019). jurnal jendela bunda. STUDI LITERATUR PENGEMBANGAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA ANAK USIA DIN, 20.

Zaini, A. (2014). Urgensi Pembinaan Akhlak bagi Anak-anak PraSekolah. Thufula.

Zamroni, A. (2017). Strategi Pendidikan Akhlak pada Anak. Sawwa.

Zamroni, A. (2017). STRATEGI PENDIDIKAN AKHLAK PADA ANAK. sawwa, 254.