Dhaif Ma'mul Hadith Category in the Constellation of Hadith Sciences
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the hadith dhaif ma'mul according to the science of hadith. This research is a qualitative type by applying a literature study to interpret the hadith of dhaif ma'mul according to the science of hadith with a content analysis approach. The results of this discussion include the understanding of dhaif hadith, kinds of dhaif hadith and how dhaif ma'mul hadiths. This study concludes that there are many kinds of dhaif Hadith, all of which cannot be denied. There are dhaif hadiths that can be practiced, such as dhaif hadiths caused by the breaking of the chain, or due to majhul, and others where kedhaifan has been categorized in that category
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
al-Nawawi, I. (1349). Syarah Muslim bi Syarh Al-Nawawi. Kairo: Syirkah Iqamah al-DIn.
Danarto, A. (2005). Peta Perkembangan Pemikiran Hadis Indonesia dalam Islam dan Realitas Sosial di Mata Intelektual Muslim Indonesia. Jakarta: Edu Indonesia Sinergi.
Darmalaksana, W. (2020). Cara Membuat Proposal Penelitian. Bandung: Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W. (2020). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Jurnal Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Diambil kembali dari http://digilib.uinsgd.ac.id/32620/
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Ham, M. (2000). Evolusi Konsep Sunnah, Implikasi pada Hukum Islam . Semarang: Aneka Ilmu.
Ibnu Shalah, A. U.-R. (1972). Ulumul Hadis. Madinah: Maktabah Al-Ilmiyah .
Ismail, M. S. (1992). Metode Penelitian Hadis Nabi. Jakarta: Bulan Bintang.
Itr, N. a.-D. (1979). Manhaj an-Naqdi Fi Ulum al-Hadis. Beirut: Dar al- Fikr.
Kusnadi. (2018). Kehujjahan Hadis Dhaif dalam Permasalahan Hukum Menurut Pendapat Abu Hanifah. Jurnal Ulumul Syar'i .
Mushlih. (2014). Studi Kritik Kualitas Hadis dalam Kitab Nurul AL- Burhani Fi Tarjamati Al-Lujaini Al-Dhani Juz II.
Nur Kholish, M. M. (2016). Hukum Mengamalkan Hadis Dhaif dalam Fadlailul al-A'mal; Studi teoritis dan praktis. Al-Tsiqah; Islamic Economy and Da'wa Jurnal, Vol. 1(02), 26-39.
Rokhim, A. (2009). Hadis Dla'if dan Kehujjahannya. Al-Ihkam, 194-195.
Rokhim, A. (2009). Hadis Dla'if dan Kehujjahannya (Telaah terhadap Kontroversi Penerapan Ulama sebagai Sumber Hukum). Al-Ihkam.
Salihima, S. (2010). Historiografi Hadis Hasan dan Dhaif. Jurnal Adabiyah Vol. X Nomor 2.
Sayadi, W. (2012). Hadis Dhaif dan Palsu dalam Buku Pelajaran al-Quran Hadis di Madrasah. Jurnal Analisa Volume19 No 2, 229.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadis Kajian Riwayah dan DIroyah. Bandung: Mimbar Pustaka.
Sohari. (2014). Hukum Pengamalan Hadis Dhaif untuk Keutamaan Beramal. Al-Ahkam, Vol. 10 No. 1, 35.
Thahan, M. (2010). Ilmu Hadis Praktis. Bogor: Pustaka Thariqul Izzah.
Thahan, M. (2010). Ilmu Hadis Praktis. Bogor: Pustaka Thariqul Izzah.
Thahan, M. (2010). Ilmu Hadis Praktis . Bogor : Pustaka Thariqul Izzah .
Thahan, M., & al-Khadir, A. A. (1997). Taisir Musthalahul hadis, Al-Hadis ad-Dhoif wa Hukmul Ihtijaj BIhi. Riyadh: Dar al-Muslim.
Yusram, M. (2007). Hukum Meriwayatkan Hadis Dhaif dan mengamalkan hadis dhaif untuk fadlailul al-a'mal. Nukhbatul 'Ulum, Jurnal Bidang Kajian Islam Vol 3, No.1, 1-11.