The Impact of Social Media on People's Social Life The perspective of the Qur'an
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the impact of social media on the social life of the community from the perspective of the Qur'an. This study uses a qualitative method by applying content analysis. This study discusses social media, the impact of social media on the social life of the people of the Al-Qur'an perspective, and the meaning of the impact of social media on the social life of the people of the Al-Qur'an perspective. This study concludes that the Qur'an explains the impact of things that are often found among the social media user community. The negative and positive impacts of social media require users to use social media wisely. The recommendation of this research is for other researchers to be able to examine this discussion further.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Afriluyanto, T. R. (2018). Fenomena Remaja Menggunakan Media Sosial dalam Membentuk Identitas. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 11(2), 184–197. https://doi.org/10.24090/komunika.v11i2.1365
Anwar, F. (2017). Perubahan dan Permasalahan Media Sosial. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(1), 137–144. https://journal.untar.ac.id/index.php/jmishumsen/article/view/343
Arianti, G. (2017). Kepuasan Remaja Terhadap Penggunaan Media Sosial Instragram Dan Path. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 16(2), 180. https://doi.org/10.32509/wacana.v16i2.21
Cahyono, A. S. (2016a). Pengaruh media sosial terhadap perubahan sosial masyarakat di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial & Ilmu Politik Diterbitkan Oleh Fakultas Ilmu Sosial & Politik, Universitas Tulungagung, 9(1), 140–157. http://www.jurnal-unita.org/index.php/publiciana/article/download/79/73
Cahyono, A. S. (2016b). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Jurnal Publiciana, 9(1), 140–157. https://journal.unita.ac.id/index.php/publiciana/article/view/79/73
Darmalaksana, W. (2021). Metode Penelitian. https://www.yudidarma.id/2021/04/metode-penelitian.html?m=1
Darussalam, A. (2019). WAWASAN HADIS TENTANG SILATURAHMI. Tahdis: Jurnal Kajian Ilmu Al-Hadis, 8(2). http://103.55.216.56/index.php/tahdis/article/view/7222
Departemen Agama RI. (2008). Mukadimah Al-Qur’an dan Tafsirnya.
Dewi, M. S. R. (2019). Islam dan Etika Bermedia (Kajian Etika Komunikasi Netizen di Media Sosial Instagram Dalam Perspektif Islam). Research Fair Unisri, 3(1), 139–142.
Ermawati, E., & Sirajuddin, S. (2019). Berita Hoax Dalam Perspektif Al-Qur’an. TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 17(1), 27–50. https://doi.org/10.30631/tjd.v17i1.66
Fatmawati, E. (2017). Dampak Media Sosial Terhadap Perpustakaan. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 5(1), 1. https://doi.org/10.21043/libraria.v5i1.2250
Fitri, S. (2017). Dampak Positif dan Negatif Sosial Media Terhadap Perubahan Sosial Anak. Jurnal Naturalistic, 1(2), 118–123. http://umtas.ac.id/journal/index.php/naturalistic/article/view/5/445
Frank Wilkins, L. hakeem, Batumalai, P., & Jasmi, K. A. (2019). Media Sosial dan Dampak Menurut Islam. Prosiding Seminar Sains Teknologi Dan Manusia 2019, 17–32.
Gade, F. (2014). Implementasi Metode Takrar Dalam Pembelajaran Menghafal Al-Qur’an. Jurnal Ilmiah Didaktika, 14(2), 413–425. https://doi.org/10.22373/jid.v14i2.512
Harahap, M. A., & Adeni, S. (2020). TREN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL SELAMA PANDEMI DI INDONESIA. Jurnal Professional FIS Unives, 7(2), 13–23. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/prof/article/view/1273/1055
Jafar, I. (2017). Konsep Berita Dalam Al-Qur’an (Implikasinya Dalam Sistem Pemberitaan Di Media Sosial). Jurnal Jurnalisa, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.24252/jurnalisa.v3i1.3052
Johari, M. hazwan, Baharuddin, A. S., & Ihwani, S. S. (2019). Media sosial dan kelestarian penggunaan menurut islam. Prosiding Seminar Saint Teknologi Dam Manusia 2019, 1(April 2012), 61–86. http://eprints.utm.my/id/eprint/85048/1/5 MuhammadHazwanJohari2019_MediaSosialdanKelestarianPenggunaan.61-86.pdf
Kamarudin, M. A., Kamal, M., Syakir, M., & Safar, J. (2019). Media Sosial dan Dakwah Menurut Islam. Prosiding Seminar Saint Teknologi Dam Manusia 2019, 1(1999), 131–142. https://core.ac.uk/download/pdf/287744111.pdf
Latif, A. (2017). Al-Qur’an Sebagai Sumber Hukum Utama. Jurnal Ilmiah Hukum Dan Keadilan, 4(1). https://ejurnal.stih-painan.ac.id/index.php/jihk/article/view/76/48
Marni, M. S. A. A. A. R. N. (2019). Media Sosial dan Kecanduan Penggunaan Menurut Islam Muhammad. Prosiding Seminar Sains Teknologi Dan Manusia 2019 (SSTM’19), 61–86. http://eprints.utm.my/id/eprint/85126/1/17 MuhammadFairmanHaronzah2020_MediaSosialFacebookMenurutIslam.257-276.pdf
Muhammad Khairul Nizam Jensani, Eswaran, K., & Noor, S. S. M. (2019). Media Sosial dan Pembentukan Budaya Menurut Islam. Prosing Seminar Sains Teknologi Dan Manusia 2019 (SSTM’19), 2(1996), 177–194. http://eprints.utm.my/id/eprint/85121/1/12 KumananNizam_MediaSosialdanPembentukanBudaya.177-194.pdf
Nazir, M. I. (2019). Media Sosial dan Wanita Menurut Islam. Prosiding Seminar Sains Teknologi Dan Manusia 2019, 32(2016), 1527–1536.
Nugraha, E. (2018). Ngalap Berkah Qur’an: Dampak Membaca Al- Qur ’ an Bagi Para Pembacanya. Ilmu Ushuludin, 5, 122–124.
Putri, W. S. R., Nurwati, N., & S., M. B. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625
Rahadi, D. R. (2017). PERILAKU PENGGUNA DAN INFORMASI HOAX DI MEDIA SOSIAL. JURNAL MANAJEMEN DAN KEWIRAUSAHAAN, 5(1), 58–70. https://doi.org/10.26905/jmdk.v5i1.1342
Ramadhan, H. W., & Giyarsih, S. R. (2017). Hubungan Media Sosial Dengan Persepsi Remaja Tentang Kesehatan Reproduksi Menurut Wilayah Perkotaan Dan Perdesaan Di Yogyakarta. Jurnal Bumi Indonesia, 6(3), 1–13.
Ratnamulyani, I. A., & Maksudi, B. I. (2018). Peran Media Sosial Dalam Peningkatan Partisipasi Pemilih Pemula Dikalangan Pelajar Di Kabupaten Bogor. Sosiohumaniora, 20(2), 154–161. https://doi.org/10.24198/sosiohumaniora.v20i2.13965
Rosli, T., Muniandy, Y., & Jasmi, K. A. (2019). Media Sosial dan Impak Negatif Menurut Islam. Utm, 1(2003), 61–79. http://eprints.utm.my/id/eprint/85046/1/3 NurulAfizaRazali2019_MediaSosialdanimpaknegatif.33-48.pdf
Sari, A. C., Hartina, R., Awalia, R., Irianti, H., & Ainun, N. (2011). Komunikasi dan Media Sosial. Jurnal The Messenger, 3(2), 69. https://journals.usm.ac.id/index.php/the-messenger/article/view/270
Setiadi, A. (2014). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Jurnal Ilmiah Matrik, 16(1).
Umroh, I. L. (2017). Keindahan Bahasa Arab Al-Qur’an dan Sastra Arab Jahily. Dar El-Ilmi, 49–65.
Yusuf, A., & Janah, F. (2020). Etika Komunikasi di Media Sosial Melalui Prisip SMART (Salam, Ma’ruf, dan Tabayyun) Perspektif Al-Quran. Jawi, 3(2), 101–118.