MAKING PUZZLE REDOX GAME MEDIA ON OXIDATION-REDUCTION REACTION MATERIALS (REDOX)

Isi Artikel Utama

Syifa Sagita Fauziah
Riri Aisyah
Sari Sari

Abstrak

This study aims to analyze the media's validation test results and describe the appearance of the PuzzleRedox game media on oxidation-reduction (redox) reaction material. The research method used is Design-Based Research. The appearance of the media is described by making a flowchart and storyboard. Flowcharts and Storyboards contain the stages of making PuzzleRedox media, including media design, media components, and
rules for using PuzzleRedox media. The media will then be tested for validity on 3 expert validators, namely media experts, material experts, and learning experts. The validator is a chemistry education lecturer at UIN Sunan Gunung Djati and a Chemistry teacher at SMA Pasundan Cikalongkulon. Based on the validity test results, the mean value of r count was 0.859, higher than the critical value of 0.30. Therefore, the game media PuzzleRedox on the oxidation-reduction (redox) reaction material is declared valid and can be used as a medium or aids in the learning process.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Rincian Artikel

Bagian
Articles

Referensi

Amalia, P. (2016). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Pada Materi Senyawa

Hidrokarbon Kelas XI SMA Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. 5(2), 336–

Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran (pp. 24–35). pp. 24–35. Jakarta: PT Raja Grafindo

Persada.

Bintiningtiyas, Nita dan Lutfi, A. (2016). Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry Sebagai

Media Pembelajaran Pada Materi Sistem Periodik Unsur. Unesa Journal of Chemical

Education, 5(2), 302–308.

Eli, R. N., & Sari, S. (2018). Pembelajaran Sistem Koloid Melalui Media Animasi Untuk

Meningkatkan Aktiitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Tadris Kimiya, 3(2), 135–144.

https://doi.org/10.15575/jtk.v3i2.3713

Hidayah, R., Suprianto, S., & Rahmawati, A. (2017). Permainan “Kimia Kotak Katik†Sebagai

Media Pembelajaran Pada Materi Sistem Periodik Unsur. Jurnal Tadris Kimiya, 2(1), 91.

https://doi.org/10.15575/jta.v2i1.1362

Kartikaningtyas, D., Yulianti, D., & Pamelasari, S. D. (2014). Pengembangan Media Game Ular

Tangga Bervisi Sets Tema Energi Pada Pembelajaran IPA Terpadu Untuk

Mengembangkan Karakter Dan Aktivitas Siswa SMP/MTs. Unnes Science Education

Journal, 3(3), 662–668.

Mursiti, S., & Binadja, A. (2011). Pengaruh Penggunaan Ular Tangga Redoks Sebagai Media

Chemo-Edutainment Bervisi Sets Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Inovasi

Pendidikan Kimia, 3(2), 458–462.

Nopianti, E., Enawaty, E., & Sartika, R. P. (2019). Pengembangan Permainan Domino Puzzle

Dalam Pembelajaran Kimia Kelas X Pada Materi Reaksi Redoks [Article]. Jurnal Pendidikan

Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(11), 1–10.

Purwantoko, R. A. (2010). Keefektifan Pembelajaran Dengan Menggunakan Media Puzzle

Terhadap Pemahaman IPA Pokok Bahasan Kalor Pada Siswa SMP. Unnes Science

Education Journal, 6, 123–127.

Rusman, D. K., & Riyana, C. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi.

Bandung: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Yusuf, Y., & Auliya, U. (2011). Sirkuit Pintar Melejitkan Kemampuan Matematika dan Bahasa

Inggris dengan Metode Ular Tangga [Article]. Jakarta: Visi Media.