Prinsip Keharusan Label Sertifikasi Halal pada Barang Gunaan dalam Perniagaan Islam
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the principle of mandatory halal certification labeling on used goods. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The results of this study indicate that the halal certification label for used goods is useful as consumer protection and at the same time an advantage for producers in maintaining consumer loyalty. The necessity of a halal certification label can be understood through the basic principles in Islamic commerce, namely shidiq, amanah, tabligh and fathonah. This study concludes that the mandatory halal certification label already has a foundation of universal Islamic commerce principles so that it plays a role in providing guarantees to consumers in the provision of healthy, clean, good, and safe goods.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Akib, I. (2020). Labelisasi Halal dalam Perlindungan Konsumen. Jurnal Ilmiah Pena: Sains Dan Ilmu Pendidikan, 12(1), 28–32.
Angriyani, A. M. (2021). Peran Negara dalam Memberikan Perlindungan Pada Konsumen atas Penggunaan Produk Pangan Tidak Berlabel Halal Berdasarkan Undang-Undang Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal. Widya Yuridika: Jurnal Hukum, 4(1), 19–26.
Bishri, M. H. (2021). Analisis Persepsi Masyarakat terhadap Labelisasi Halal pada Produk Halal Non Makanan di Kota Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, Wahyuddin; Busro, B. (2021). Kosmetik Halal sebagai Lifestyle untuk Kesehatan: Studi Takhrij dan Syarah Hadis. Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 6(02), 148–162.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W., & Busro, B. (2021). Pariwisata Halal Perspektif Ekonomi Syariah: Studi Takhrij Hadis. Masyarakat Pariwisata: Journal of Community Services in Tourism, 2(2), 99–108.
Hamdani, A., Sari, N., & Umuri, K. (2021). Pengaruh Kesadaran Halal dan Sertifikat Halal terhadap Minat Beli Produk Kentucky Fried Chicken (KFC). Al-Buhuts, 17(2), 198–212.
Hidayat, A. S., & Siradj, M. (2015). Sertifikasi Halal dan Sertifikasi Non Halal pada Produk Pangan Industri. Ahkam: Jurnal Ilmu Syariah, 15(2).
Kristiane, D. (2021). Labelisasi Halal dan Haram. Tadayun: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 2(1), 59–74.
Nasution, N. E., Poerwono, H., Ekowati, J., Rudyanto, M., Nofianti, K. A., & Syahrani, A. (2021). Revitalisasi Usaha Kecil Menengah Dharma Boga Bojonegoro melalui Pelatihan Cara Produksi dan Registrasi Pangan yang Baik Serta Halal. Panrita Abdi-Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 219–228.
Paksi, H. P. (2021). Modul Penguatan Karakter FAST (Fathonah, Amanah, Shidiq, Tabligh). Scopindo Media Pustaka.
Putri, E. A. (2021). Kewenangan MUI Pasca Terbitnya PP No. 31 Tahun 2019 Tentang Peraturan Pelaksanaan UU No. 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal. Krtha Bhayangkara, 15(2), 333–350.
Qomarudin, A., Mushoffi, M. F., Nisa, S. C., & Fitriyah, H. (2021). Peningkatan Penjualan Produk Barang Gunaan Melalui Sertifikasi Halal. Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan, 6(2), 362.
Salamah, N., Guntarti, A., & Sunarti, S. (2021). Pendampingan UMKM Bisnis Corners Menuju Ikrar Halal. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan, 3(1), 1099–1104.
Shakilla, D., & Ramli, T. A. (2022). Kewajiban Pedagang Kaki Lima Menyatakan Kehalalan Produk sebagai Jaminan Keselamatan Konsumen Menurut Hukum Positif. Bandung Conference Series: Law Studies, 2(1).
Trisnawati, E., Wahab, A., & Habbe, H. (2021). Implementasi Etika Berdagang dengan Sifat Siddiq, Tabligh, Amanah, Fathanah pada Waroeng Steak and Shake Cabang Boulevard Makassar. Economos: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 4(3), 177–183.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.