Ide Mewujudkan Masyarakat 5.0 di Indonesia: Studi Takhrij dan Syarah Hadis Kontemporer
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the hadith about the obligation to study with regard to efforts to realize the idea of society 5.0 in Indonesia. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about the obligation to study in the history of Ibn Majah No. 220. The results and discussion of this study indicate that the status of quality hadith hasan li ghairihi that meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for Islamic experience in an effort to realize the idea of society 5.0. This study concludes that the hadith narrated by Ibn Majah no. The relevant 220 is used as the basis for realizing the idea of society 5.0 through technological adaptation, creating happiness and well-being, and placing humans at the center. The idea of community 5.0 is not impossible to realize in Indonesia.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Abdullah, F., Sya’bani, D. M., Sobandi, B., Wardoyo, B. T., Isa, B., & Silah, S. (2021). Strategi di Masa Pandemi pada Masyarakat 5.0: Inovasi Pembelajaran Batik Indonesia-Malaysia. Sandi: Seminar Nasional Desain.
Al-Qaththan, S. M. (2004). Pengantar Studi Ilmu Hadits. Jakarta Timur: Pustaka Al Kautsar.
Darani, N. P. (2021). Kewajiban Menuntut Ilmu dalam Perspektif Hadis. Jurnal Riset Agama, 133-144.
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 95-106.
Darmalaksana, W. (2020). Cara Menulis Proposal Penelitian. Bandung: Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-7.
Darmalaksana, W. (2021). Kebijakan Publikasi Artikel Ilmiah Mahasiswa. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W. (2021). Nalar Ilmu Hadis: Sebuah Rancang Bangun Mesin Semi Otomatis. Pre-Print Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-9.
Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya.
Fadhilaturrahmi, F., Erlinawati, E., & Ananda, R. (2020). Workshop Sinta 2 dan Google Schoolar di Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. Jurnal Abdidas.
Fahrurozi, F., & Rahman, T. (2021). Seeking Knowledge in the Time of Covid-19: A Review of the Prophet's Hadith. Gunung Djati Conference Series, 385-398.
Falah, S. (2019). Pelatihan Mendeley dan Anti-Plagiat untuk Meningkatkan Kualitas Karya Ilmiah Mahasiswa. The Community Engagement Journal.
Haqqi, H., & Wijayati, H. (2019). Revolusi Industri 4.0 di Tengah Society 5.0: Sebuah Integrasi Ruang, Terobosan Teknologi, dan Transformasi Kehidupan di Era Disruptif. Anak Hebat Indonesia.
Khasanah, W. (2021). Kewajiban Menuntut Ilmu dalam Islam. Jurnal Riset Agama, 296-307.
Kosim, M. (2008). Ilmu pengetahuan dalam Islam (Perspektif Filosofis-Historis). Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 2.
Manik, W. (2017). Kewajiban Menuntut Ilmu. Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman.
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma'nawi dengan Peristiwa Pandemi Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma'anil Hadis. Jurnal Perspektif, 12-19.
Munawwir, A. W. (1984). Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia. Surabaya: Pustaka Progresif.
Nugroho, S. (2003). Pendidikan Pemerdekaan dan Islam: Refleksi Pemikiran YB. Mangunwijaya. Surakarta: Tiga Serangkai.
Purba, N., Yahya, M., & Nurbaiti, N. (2021). Revolusi Industri 4.0: Peran Teknologi dalam Eksistensi Penguasaan Bisnis dan Implementasinya. Jurnal Perilaku Dan Strategi Bisnis.
Restiana Mustika Sari, Yudi Setiadi. (2020). The Golden Age of Islam: Antara Pemikiran dan Peradaban Abad Pertengahan. 25-30.
Rohim, H., & Darwanto, D. (2020). Pendidikan untuk Menyambut Masyarakat 5.0. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Saifulloh, A. I., & Irfan, S. (2021). Implementasi Gerakan Literasi Digital di Era Berkelimpahan Informasi bagi Pendidikan Tinggi. Matapena: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 182-192.
Saltanera, S. (2015). Ensiklopedia Hadist Kitab 9 Imam. Retrieved from Lembaga Ilmu dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka: https://store.lidwa.com/get/
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika.
Sari, R. K. (2017). Kewajiban Belajar dalam Tinjauan Hadits Rasulullah Saw. Sabilarrasyad: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan.
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadis. Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Bandung: Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikas. Bandung: Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.