DEVELOPMENT OF PROJECT BASED WORKSHEETS ON THE MAKING OF FACIAL TONERS FROM CITRUS AURANTIFOLIA PEEL
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to describe the preparation of project-based worksheets on the manufacture of facial toner from lime peel distillate (Citrus aurantifolia) and to analyze the results of the validity test of the Worksheet format on making facial toner from lime peel distillate (C. aurantifolia). The method used is Design. Based Research (DBR), with three stages 1) Analysis 2) Design 3) Development. The instrument used was a validation test questionnaire using the correlation technique. The results of the project-based worksheet validation test are declared valid with an average value of rcount of 0.85 which is included in the high validity category, thus the worksheet can be used to help the learning process on cosmeseutical material.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Adawiah, R., Side, S., & Alimin. (2014). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas MS SMAN 3 Lau Maros ( Studi pada Materi Pokok Kesetimbangan Kimia ). Jurnal Chemica, 15(2), 66–76.
Ashfia, F., Adriane, F. Y., Sari, D. P., & Rusmini. (2019). Formulasidan Uji Aktivitas Antibakteri Sediaan Footspray Anti Bau Kaki yang Mengandung Ekstrak Kulit Jeruk Nipisdan Ampas Kopi. Indonesian Chemistry and Application Journal (ICAJ), 3(1), 28–33.
Barlenti, I., Hasan, M., & Mahidin. (2017a). Pengembangan LKS Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 81–86.
Barlenti, I., Hasan, M., & Mahidin, M. (2017b). Pengembangan LKS Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 81–86.
Chang, R. (2005). Kimia Dasar. Jakarta: Erlangga.
Ekowati, D., Abid, A. N., & P, J. M. (2013). Uji Aktivitas Minyak Atsiri Kulit Buah Jeruk Nipis (Citrus aurantifolia, Swingle) dalam Sediaan Lotion sebagai Repelan terhadap Nyamuk Aedes aegypti. Biomedika, 6(1), 18.
Friatna, E. R., & Rizqi, A. (2011). Uji Aktivitas Antioksidan pada Kulit Jeruk Manis (Citrus sinesis) sebagai Alternatif Bahan Pembuatan Masker Wajah. Jurnal Penelitian Mahasiswa, VI,(2), 1–10.
Hadinugrahaningsih, T., Rosita, & Kurniadewi, F. (2019). Pengaruh Strategi “REACT†terhadap Literasi Kimia Peserta Didik Kelas X MIA pada Pembelajaran Reaksi Redoks. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 9(1), 14–20.
Hayati, M. N., Supardi, K. I., & Miswadi, S. S. (2013). Pengembangan Pembelajaran IPA SMK dengan Model Kontekstual Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Sains Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 53–58.
Irawati, L. (2013). Pengaruh Komposisi Masker Kulit Buan Manggis (Garcinia mangostana) dan Pati Bengkuang terhadap Hasil Penyembuah pada Kulit Berminyak. E-Journal Pendidikan Tata Rias Fakultas Teknik Universitas Negeri Surabaya, 2(2), 40–48.
Isfardiyana, S. H., & Safitri, S. R. (2014). Pentingnya Melindungi Kulit dari Sinar Ultraviolet dan Cara Melindungi Kulit dengan Sunblock Buatan Sendiri. Jurnal Inovasi Dan Kewirausahaan, 3(2), 126–133.
Liao, W. C. (2011). Facial Toner Preparation Using Distilled Fragrant Compounds of Natural Herbal Plants. Journal of Chemical Education, 88(4), 470–472. https://doi.org/10.1021/ed100475p
Muslim, B., Zulfiani, & Irwandi, D. (2017). Pembelajaran Kimia Melalui Metode Eksperimen Berbasis Lingkungan Alam Sekitar Ditinjau dalam Perspektif Islam. Jurnal of Education in Muslim Society, 1(2).
Nurjanah, Aprilia, B. E., Fransiskayana, A., & Rahmawati, M. (2018). Senyawa Bioaktif Rumput Laut dan Ampas Teh Sebagai Antibakteri dalam Formula Masker Wajah. Jurnal Pengolahan Hasil Perikanan Indonesia, 21(2), 304–316.
Purba, F. J., & Muchtar, Z. (2015). Pengembangan Penuntun Praktikum Kimia Sesuai Model Pembelajaran Penemuan dan Berbasis. Penelitian Bidang Pendidikan, 21(20), 21–28.
Rahmadani, A., Amalita, N., & Helma. (2012). Penggunaan LK Siswa Yang Dilengkapi Mind Map. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 30–34.
Rauf, A., Ningsi, S., & Yasin, R. A. (2017). Penentuan Aktivitas Potensi Tabir Surya Ekstrak Kulit Buah Jeruk Nipis ( Citrus aurantifolia ) Secara In Vitro. Jurnal Farmasi, 5(3), 3–8.
Rizky, M., Irwandi, D., & Bahriah, E. (2016). Pengembangan Buku Suplemen Kimia Berbasis Sains Teknologi Masyarakat pada Materi Kimia Polimer. Jurnal Tadris Kimiya, 1(2), 47–57.
Sastrika, I. A. K., Sadia, I. W., & Muderawan, I. W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Pemahaman Konsep Kimia dan Keterampilan Berpikir Kritis. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 3(2).
Shaputra, R. K. (2013). Penerapan Green Marketing pada Bisnis Produk Kosmetik. Jurnal Jibeka, 7(3), 47–53.
Siwa, I. B., Muderawan, I. W., & Tika, I. N. (2013). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pembelajaran Kimia terhadap Keterampilan Proses Sains Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 3(3), 1–13.
Styawan, W., Linda, R., & Mukarlina. (2016). Pemanfaatan Tumbuhan Sebagai Bahan Kosmetik Oleh Suku Melayu di Kecamatan Sungai Pinyuh Kabupaten Mempawah. Jurnal Protobiont, 5(2), 45–52.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulastri, A., & Chaerunisaa, A. Y. (2016). Formulasi Masker Gel Peel Off untuk Perawatan Kulit Wajah. Jurnal Farmaka, 14(3), 17–26.