Amanah dalam Pandangan Hadis: Studi Tahkrij, Syarah, dan Tematik
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the hadith about trust. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about trust in the history of Bukhari no. 6015. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith is authentic with the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam in improving the quality of one's trust. This study concludes that the hadith narrated by Bukhari no. 6015 is relevant to be used as motivation to improve the quality of trust in a person.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Abidin, Z., & Khairudin, F. (2017). Penafsiran Amanah dalam Ayat-Ayat Al-Qur'an. Jurnal Syahadah 5(2), 120-144.
Buhori, B. (2018). Nilai-nilai Pendidikan Amanah dalam Al-Qur'an. Madania: Jurnal-Jurnal Keislaman.
Dalimunthe, R. P. (2016). Amanah dalam Perspektif Hadis. Diroyah: Jurnal Studi Ilmu Hadis, 7-16.
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 95-106.
Darmalaksana, W. (2020). Pemetaan Penelitian Hadis: Analisis Skripsi UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 191-210.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1-7.
Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Bandung: Fakultas UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya.
Fatimah. (2019). Nilai-Nilai Amanah dalam Al-Qur'an. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan 11(1), 123-146.
Hermawan, I., Nurwadjah, A., & Suhartini, A. (2020). Konsep Amanah dalam Perspektif Pendidikan Islam. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama 12(2), 141-152.
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma'nawi dengan Peristiwa Pandemi Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma'anil Hadis. Jurnal Perspektif, 12-19.
Saltanera, S. (2015). Ensiklopedia Hadist Kitab 9 Imam. Retrieved from Lembaga Ilmu dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka: https://store.lidwa.com/get/
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika.
Sari, E. P., & Sofia, N. (2018). Konstruksi Alat Ukur Amanah dalam Perspektif Al-Qur'an Hadis. Jurnal Ilmu Psikologi, 5(1), 13-26.
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadis. Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Bandung: Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikas. Bandung: Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.