Landasan Pengembangan Ilmu Pengetahuan di Dunia Muslim: Studi Kritik Hadis
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the hadith about the primacy of science. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about the primacy of science in the history of Ahmad No. 7965. The results and discussion of this study indicate that the status of the hadith has the quality of hasan li ghairihi with the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the hadith narrated by Ahmad No. 7965 is relevant to be used as a motivational basis for the development of knowledge in the Islamic world.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Daftar Pustaka
Busiri, A. (2020). Etika Murid dalam Menuntut Ilmu Perspektif Syaikh az-Zarnuji (Kajian Kitab Ta’limul Muta’allim). Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan.
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.
Darmalaksana, W. (2022). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya.
Fahmi, R. M. (2021). Menuju Ma’rifat dan Hakikat melalui Jihad dalam Menuntut Ilmu: Studi Syarah Hadis. Jurnal Riset Agama.
Galzaba, S. (1992). Pengantar kepada Dunia Filsafat. Jakarta: Bulan Bintang.
Hafsah, U. (2018). Etika dan Adab Menuntut Ilmu dalam Kitab Ta’lim al-Muta’allim. Journal of Islamic Education Policy.
Madjid, N. (2005). Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Paramadina.
Manik, W. (2017). Kewajiban Menuntut Ilmu. Waraqat: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman.
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.
Noer, M. F. (2014). Menuntut Ilmu sebagai Transformasi Perubahan Paradigma: Studi Matan Hadis Nabi Saw. dalam Sunan al-Tirmidzi, Kitab al-Ilm an-Rasulullah, Bab Fadhl Thallab al-Ilm No. Hadis 2572. Qathruna: Jurnal Keilmuan dan Pendidikan.
Ramly, N. (2005). Membangun Pendidikan yang Memberdayakan dan Mencerdaskan. Jakarta: Grafindo.
Sabiq, S. (2001). Aqidah Islam. Bandung: Dipenogoro.
Safa’at, T. (2020). Konsep Menuntut Ilmu Menurut Ustadz Adi Hidayat. Purwokerto: Institut Agama Islam Negeri.
Saltanera, S. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, https://store.lidwa.com/get/.
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Badung: Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi. Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.