Studi Entrepreneurship dalam Pandangan Hadis
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to discuss the hadith about entrepreneurship. This study uses a qualitative approach by applying the descriptive-analytical method. The formal object of this research is the science of hadith, while the material object is the hadith about entrepreneurship in the history of Ahmad No. 2817. The results and discussion of this study indicate that the status of quality hadith hasan li ghairihi that meets the qualifications of maqbul ma'mul bih for the practice of Islam. This study concludes that the hadith narrated by Ahmad No. 2817 is relevant to be used as motivation, creativity, innovation, and development in the field of entrepreneurship.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Abubakar, A. (2020). Mahar sebagai Wasa’il Maqasid al-Tabi’ah. ADHKI: Journal of Islamic Family Law, 2(2), 107–127.
Darmalaksana, W. (2018). Paradigma Pemikiran Hadis. JAQFI: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 2(1), 95–106.
Darmalaksana, W. (2020). Prosiding Proses Bisnis Validitas Hadis untuk Perancangan Aplikasi Metode Tahrij. Jurnal Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1, 1–7.
Darmalaksana, W. (2022a). Filsafat dan Politik Hukum Islam Perbankan Syariah. Sentra Publikasi Indonesia.
Darmalaksana, W. (2022b). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Darmalaksana, W., Pahala, L., & Soetari, E. (2017). Kontroversi Hadis sebagai Sumber Hukum Islam. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 2(2), 245–258.
Darwis, M. (2017). Entrepreneurship dalam Perspektif Islam: Meneguhkan Paradigma Pertautan Agama Dengan Ekonomi. IQTISHODUNA: Jurnal Ekonomi Islam, 6(1), 190_221-190_221.
Gusriani, R. Y., & Faulidi, H. (2017). Dakwah dalam Bisnis dan Enterpreneur Nabi Muhammad SAW. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 11(21).
Kambali, M. (2017). Kritik Ekonomi Islam terhadap Pemikiran Karl Marx tentang Sistem Kepemilikan dalam Sistem Sosial Masyarakat. JES (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(1).
Mardiana, D., & Darmalaksana, W. (2020). Relevansi Syahid Ma’nawi dengan Peristiwa Pandemic Covid-19: Studi Matan Pendekatan Ma’anil Hadis. Jurnal Perspektif, 4(1), 12–19.
Muchson, M., & MM, S. E. (2017). Entrepreneurship (Kewirausahaan). Guepedia.
Qoni’ah, R. (2022). Tantangan dan Strategi Peningkatan Ekspor Produk Halal Indonesia di Pasar Global. Halal Research Journal, 2(1).
Rahmah, N., & Idris, M. (2019). Masa Keemasan Keuangan Islam (Perspektif Sejarah). Jurnal Ekonomi Bisnis Syariah, 2(1), 1–21.
Rofi’ah, K., & Munir, M. (2019). Jihad Harta dan Kesejahteraan Ekonomi pada Keluarga Jamaah Tabligh: Perspektif Teori Tindakan Sosial Max Weber. Justicia Islamica, 16(1), 193–218.
Salsabila, H., Firdaus, M. Y., & Masrur, A. (2021). Entrepreneurship from The Perspective of Tafsir al-Misbah. Gunung Djati Conference Series, 4, 177–187.
Saltanera. (2015). Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam. Lembaga Ilmu Dan Dakwah Publikasi Sarana Keagamaan, Lidwa Pusaka. https://store.lidwa.com/get/
Sari, D. P. (2017). Berpikir Matematis dengan Metode Induktif, Deduktif, Analogi, Integratif dan Abstrak. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1).
Soetari, E. (1994). Ilmu Hadits. Amal Bakti Press.
Soetari, E. (2005). Ilmu Hadits: Kajian Riwayah dan Dirayah. Mimbar Pustaka.
Soetari, E. (2015). Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Tahrij: Teori dan Aplikasi (2nd ed.). Yayasan Amal Bakti Gombong Layang.
UIN Sunan Gunung Djati Bandung. (2020). Pedoman Penulisan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Wijayanti, R. (2018). Membangun Entrepreneurship Islami dalam Perspektif Hadits. Cakrawala: Jurnal Studi Islam, 13(1), 35–50.
Wulandari, D., Adinugraha, H. H., Safii, M. A., Mutaqin, S., & Andrean, R. (2021). Berwirausaha Trendy Melalui Digitalisasi Fotocopy. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 678–685.