APPLICATION OF SETS-BASED WORKSHEETS (SCIENCE, ENVIRONMENT, TECHNOLOGY, SOCIETY) TO DEVELOP CRITICAL THINKING ABILITIES IN COLLOID MATERIALS
Isi Artikel Utama
Abstrak
The purpose of this study was to analyze the increase in students' critical thinking skills after implementing SETS-based worksheets (science, environment, technology, society) on colloid material. In this study, the method chosen was pre-experiment and the research design used was a one-group pretest-posttest design which was carried out without a comparison group. The research subjects were 37 fourth semester students. The instruments used were worksheets and an eight-item essay test. The results show that the n-gain value obtained is 0.41, including the medium category. Indicators of critical thinking skills that have the highest value are identifying assumptions (79.05) and the lowest asking and answering indicators (28.37). Thus, SETS-based LK has an effect on the critical thinking skills of students.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Aini, N. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Sets (Science, Environment, Technology, Society) Sebagai Bahan Ajar Biologi Sma/Ma Kelas Xi. Uin Raden Intan Lampung.
Alghafri, A. S. R., & Ismail, H. N. Bin. (2014). The Effects Of Integrating Creative And Critical Thinking On Schools Students’ Thinking. International Journal Of Social Science And Humanity, 4(6), 518–525.
Alpusari, M. (2015). Analisis Butir Soal Konsep Dasar Ipa 1 Melalui Penggunaan Program Komputer Anates Versi 4.0 For Windows. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 106-115.
Astuti, S., Danial, M., & Anwar, M. (2018). Pengembangan Lkpd Berbasis Pbl (Problem Based Learning) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Kesetimbangan Kimia. Chemistry Education Review (Cer), 1(2), 30–42.
Azwar, S. (2011). Reliabilitas Dan Validitas. Pustaka Pelajar.
Farida, I., Hadiansah, Mahmud, & Munandar, A. (2017). Project-Based Teaching And Learning Design For Internalization Of Environmental Literacy With Islamic Values. Jurnal Pendidikan Ipa Indonesia, 6(2), 277–284.
Farida, Ida. (2017). Evaluasi Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum Nasional. Rosdakarya.
Harnani, S., Suyatna, A., & Global, P. (2015). Lks Pemanasan Global Bervisi Sets Berorientasi Kontruktivistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Fisika 2015, Iv, 179–184.
Irfan, M., Ikhwana, I., Rismawati, R., Hamsidar, H., Rahmah, K., Suhardin, S., Afifah, R. N., & Syah, A. (2018). Penerapan Media Visual Text Card Materi Sifat Mustahil Allah Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Kelas Iii Sdit Al-Mawaddah Warrahmah Kolaka. Jurnal Teknologi Pendidikan Madrasah, 1(2), 123–150.
Irhamna, I., Rosdianto, H., & Murdani, E. (2017). Penerapan Model Learning Cycle 5e Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Fluida Statis Kelas Viii. Jurnal Fisika Flux, 14(1), 61-63.
Komariah, S., Azmi, N., & Gloria, R. Y. (2015). Penerapan Pendekatan Sets Dalam Pembelajaran Biologi Berbasis Imtaq Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Pencemaran Lingkungan Di Sma Negeri 8 Kota Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 4(1), 73–82.
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. Journal Indonesian Language Education And Literature, 3(1), 53–65.
Lestari, R. D., Saputro, S., & Ariani, S. R. D. (2019). Penerapan Model Learning Together Dilengkapi Dengan Lks Terbimbing Untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Stoikiometri Kelas X Mipa 5 Sman 7 Surakarta Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(1), 146-151.
Luzyawati, L. (2015). Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (Stm) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Subtopik Pencemaran Air. Wacana Didaktika, 3, 19–48.
Maimunah, M. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Science Environment Technology And Society (Sets) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Sikap Ilmiah. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan Mipa, 6(2), 134–140.
Nadziroh, F. (2017). Analisa Efektifitas Sistem Pembelajaran Berbasis E-Learning. Jurnal Ilmu Komputer Dan Desain Komunikasi Visual (Jikdiskomvis), 2(1), 1–14.
Novilia, L., Iskandar, S. M., & Fajaroh, F. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Dengan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Pada Materi Koloid Di Sma. Jurnal Pendidikan Sains, 4(3), 95–101.
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Fitrah:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.
Priyono, A. (2016). Pengaruh Metode Simulasi Dan Demonstrasi Terhadap Pemahaman Konsep Bencana Tanah Longsor (Study Eksperimen Pada Peserta Didik Kelas X Sma Negeri 1 Sirampog). Jurnal Geografi Gea, 14(2). 78-91.
Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 439–443.
Rahmatullah, S., & Fadilah, N. N. (2017). Lembar Kerja Berbasis Proyek Pada Pembuatan Krim Antijamur. Jurnal Tadris Kimiya, 2(2), 169-175.
Retno, E. W., Rochmad, & St. Budi Waluyo. (2018). Penilaian Kinerja Sebagai Alternatif Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 522–530.
Sagita, D. (2016). Peran Bahan Ajar Lks Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan, 37–44.
Sastrika, I. A. K., Sadia, I. W., & Muderawan, I. W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Pemahaman Konsep Kimia Dan Keterampilan Berpikir Kritis. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(2), 194–204.
Sudiana, R. (2016). Efektifitas Penggunaan Learning Management System Berbasis Online. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 9(2), 201–209.
Sudijono, A. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Pt Rajagrafindo Persada.
Wahyuni, S. (2015). Pengembangan Petunjuk Praktikum Ipa Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 301-305.
Wati, I. K., Karyanto, P., & Santosa, S. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat ( Stm ) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X Sma Negeri 3 Boyolali Tahun Pelajaran 2012 / 2013 The Influence Of Science Technology Society ( Sts ) Learning Model Toward Biology Learn. Bioedukasi. Issn: 1693-2654, 7, 21–25.