DEVELOPMENT OF CHEM QUARTET LEARNING MEDIA ON ACID AND BASE MATERIALS
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to analyze the results of the product validation test for Chem Quartet learning media on acids and bases and to describe the appearance of the Chem Quartet learning media products on acids and bases. The method used in this research is DBR (Design Based Research). The research procedure consists of several stages including Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This research uses qualitative and quantitative data types. The instruments used included validation test questionnaires for quantitative data and flowcharts and storyboards for qualitative data. The results of the validation test in this study obtained an average rcount in all aspects of 0.9791, thus it can be concluded that the Chem Quartet media was declared valid.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Amalia, P. (2016). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Pada Materi Senyawa Hidrokarbon Kelas XI SMA Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Unesa Journal of Chemical Education, 5(2), 336–344.
Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-based research and educational technology: Rethinking technology and the research agenda. Educational Technology and Society, 11(4), 29–40.
Arikunto, S. (2010). Suatu Pendekatan Praktik. Cetakan Ke-14. Jakarta.
Branch, R. M., & Dousay, T. A. (2015). Survey of instructional design models. Bloomington, IN: Association for Educational Communications and Technology.
Damayanti, mega ayu wulandari dan maryam isnaini. (2018). Pengembangan Media Kartu Kuartet Siswa Kelas V Sekolah Dasar Abstrak. Jurnal Penellitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 07(05), 3337–3347.
Dewi, M. C. (2015). Pengembangan permainan kartu kuartet sebagai media pembelajaran IPS materi jual beli untuk siswa kelas III semester 2 SD Gugus II Kecamatan Kedungkandang Kota Malang. Pengembangan Permainan Kartu Kuartet Sebagai Media Pembelajaran IPS Materi Jual Beli Untuk Siswa Kelas III Semester 2 SD Gugus II Kecamatan Kedungkandang Kota Malang/Meita Candra Dewi.
Eli, R. N., & Sari, S. (2018). Pembelajaran Sistem Koloid Melalui Media Animasi Untuk Meningkatkan Aktiitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Tadris Kimiya, 3(2), 135–144. https://doi.org/10.15575/jtk.v3i2.3713
Latuheru, J. D. (1988). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar masa kini. Jakarta: Depdikbud.
Neldi, M., Linda, R., Education, C., & Program, S. (2017). Application Of Quartet Card Game Media To Improve Students Achievement On Chemical Bonding Subject In Class X Mia At. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Penddikan Universitas Riau, 1–9.
Ngapa, Y. D. (2018). Kartu Asam-Basa Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas Xi. Jurnal Dinamika Sains, 2(1), 6–11.
Safri, M., & Sari, S. A. (2017). Pengembangan Media Belajar Pop-Up Book Pada Materi Minyak Bumi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(1), 107–113.
Sari, I. P., Sari, S. A., Fazlia, R., Rahmayani, I., & Basa, A. (2017). Pengembangan Media Kartu Kuartet Pada Materi Asam Basa Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 6 Banda Aceh Abstrak Pendahuluan Metode Penelitian. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia, 2(1), 1–10.
Sugiyono, D. (2010). Metode penelitian kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, S. (2017). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sumiati, S., Andayani, Y., & Al-Idrus, S. W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Team Games Tournament) Berbantuan Media Kartu Mol terhadap Hasil Belajar Kimia. Chemistry Education Practice, 2(1), 12. https://doi.org/10.29303/cep.v2i1.1131
Wahyuni, E. S., & Hidayah, R. (2016). Pengembangan Permainan Chem Quartet Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Periodik Unsur Kelas X SMA. Unesa Journal Of Chemical Education, 5(1), 83–91.
Yudianto, Daryanto, J., Yustinus, N., Fkip, P., Sebelas, U., Surakarta, M., & Riyadi, S. (2014). Penggunaan Kartu Kuartet Untuk Meningkatkan Pemahaman Keberagaman Seni Tradisi NusantaraPada Siswa Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 1(April), 43–49.
Yuliani, E., Windayani, N., & Sari. (2017). Desain Multimedia berbasis Android berorientasi Keterampilan Berpikir Kritis pada Konsep Asam dan Basa. Prosiding SNIPS, 378–386.